Followers

15 May 2011

Tuna Cheezy Hokaido Milky Bun

  
Panjang la pulak nama bun neh...actually nama penuh dia Hokaido Milky Loaf...tapi dah ubah-ubah ikut suka hati dan rasa maka nama pun kena ubah la jugak...by the way, basic ingredients are still the same..ada la satu dua penambahan dan pengurangan....hehe...

Buat untuk minum petang tadi..maklum la air dah ada...semangat pun kembali pulih dan perut pun turut kembali lapar...macam yang selalu saya gitau kat sini...kat rumah neh kalau plain bread or bun memang tak jalan...unless ada jalan lain seperti depa spread butter or jam or peanut butter onto the bread...kalau nak suruh makan gitu jer or cicah dengan air kopi ke milo ke teh ke...pakai dak laaa....last2 saya jugak yang kena telan..macamana nak ramping sperti Fina AF9..hehehe..hat tuh kerempeng sangat kan....

So bila bagitau nak buat bun semua cakap nak filling la...especially savoury..memang laju sampai tak dan nak tengok...kebetulan ada satu tin lagi tuna...apa lagi...bekerja keras la BM saya tuh...memang berbaloi beli...kerja sepanjang masa...hahaha...kali neh saya guna resepi dari Angie's Recipe. Tapi saya letak resepi versi saya yang telah diubahsuai sedikit..Ternyata pengubahsuaian adalah tidak menghampakan..roti adalah sangat lembut dan sedappp....tak perasan dok ngap-ngap 2 ketoi sekejap je jalan..diiringi teh o panas...huhh masyukkk...Sesiapa nak ikut the original recipe boleh la ke link diatas..

Ok siapa yang nak cuba versi saya, boleh la check resepi neh yer...

Bahan-bahan:-
300gm tepung high protein
1sdt yis
40gm gula
1/2 telur
garam
230ml susu segar
2sdb water roux
30gm butter

Cara-cara:-
Ikut instructions Bread Maker memasing la yer..
Masukkan susu, telur dan water roux kedalam Bread Maker. Kemudian tepung, gula, yis. Garam letak jauh sikit dari yis. Last sekali masukkan butter. 
Proofkan doh double the size. Keluarkan dan tumbuk2 buang angin dalam doh. Timbang doh lebihkurang 60gm setiap satu dan leper2 kan sedikit. Letak dalam dulang pembakar. Tunggu dia naek dalam 30min. Kemudian sapu baki telur tadi yang dicampur susu keatas bun dan  letak filling, tabur dried parsley dan letak cheese.
Bakar 20-25min dengan suhu 180C

Filling:-
1 tin tuna (saya guna tuna in sunflower oil)
2sdb mayonaise
1sdb cilli flakes
1sdb dried parsley
sedikit garam dan 1sdb jus limau nipis/kasturi
cheese(untuk hias atas bun)

Cara-cara:-
Campur semua bahan dan letak atas bun.

*kalau doh agak sticky..jgn risau.. masa uli nak bahagikan doh tuh...guna la tepung tambah sikit2...tapi jangan sampai keras sangat...actually sticky dough produced softer bread.

No comments: