Followers

06 August 2011

Ramadhan ke5 ~ Nasi Beriani, Kari Tulang dan Acar



Baru la best la sikit menu berbuka saya hari neh berbanding hari yang lepas2...pagi2 lepas hantar anak kesekolah, saya terus ke pasar..dapat la beli tulang rusuk 2kg dan daging 1kg...dua hari lepas saya dah pergi cari tulang tapi tak sempat..dah habis...masa tuh baru jam 8.30 pagi..rupanya kena pergi awal lagi macam tadi...saya dah berkira nak buat kari(gulai) tulang..tulang yang saya beli neh best sebab banyak betul isi2 pada tulang tuh...tak de la tulang semata dengan seciput daging kan...berbaloi betul beli..

Balik rumah saya terus start rebus...amboi lama jugak la...tak pakai pressure cooker...just rebus atas dapur gas je...bila dah empok saya masukkan rempah kari bersama cili kisar dan bawang2 serta halia yg dah dikisar bersama...tapi tak campur santan lagi...masak sampai mendidih lagi...kemudian saya tinggal kan dulu (sebab nak pi kerja la kan) balik kerja baru saya masukkan santan dan tumis daun kari bawang2 serta rempah tumis dan tuang kedalam gulai...pastu baru buat acar nanas, timun dan tomato...untuk dessert plak saya buat blueberry cheesecake...neh buat lepas sahur sebelum tuh...

Nasi beriani saya ambil dari blog CMG..disini...cuma saya tak tambah pn jus oren tuh...so nasi beriani plain la..bukan nasi beriani jus oren...rasa tetap sedap dan mantopp... Acar plak saya campurkan cuka, gula, garam dan sedikit air panas. Kacau2 sebentar untuk hancurkan gula kemudian campurkan kedalam nanas, timun, tomato dan cili merah.

Pics memang serius tak comel sebab siap masak pun tinggal beberapa minit lagi nak makan...ko nak posing2 ke nak buka posa kan...harus la semua dah membising ...so kira tangkap muat je laa...


Saya rajin sikit hari neh...saya letak resepi gulai/kari tulang yer..


Bahan-bahan:-
2kg tulang rusuk> cuci bersih dan rebus sehingga empok
2 bungkus serbuk kari> saya guna 1 adabi dan 1 lagi cap tarbus
1biji bawang besar}
3 ulas bawang putih}
4tangkai cili kering}
halia} dikisar


Bahan tumis:-
2tangkai daun kari
kulit kayu manis
buah pelaga
bunga lawang
bunga cengkih
4 biji bawang merah> dihiris
3 ulas bawang putih> dihiris
minyak untuk menumis


400gm santan 
air rebusan daging
3 cwn air 
garam
gula
2 asam keping


Cara-cara:-
Masukkan bahan kisar, serbuk kari kedalam periuk bersama, air rebusan daging, cawan air, santan, asam keping, gula dan garam kedalam periuk.Masak semua sehingga mendidih dalam 15min.  Tutup api.


Sementara itu, panaskan minyak didalam kuali dan tumis semua bahan2 tumis sehingga kekuningan. Kemudian tuangkan semua kedalam periuk gulai tadi. Kacau sebentar dan tudungkan periuk.


* kalau pekat, boleh tambah air. Santan tuh korang agak la untuk kepekatan yang korang suka...saya memang suka gini...

No comments: