Followers

30 November 2011

Bingka Suji


Sedap rupanya bingka neh..grrrr...sedap sangat....hahaha...tengok kat blog orang lain pakat kemain la buat bingka neh...mujur la ada lagi suji..so tak yah nak keluar gi cari...bahan-bahan lain pun ada...so apa lagi...keluarkan semua dan buat dengan kadar segera...sebab tahap keteringinan tuh dah up to the max....hahaha...

Kalau ikut resepi...guna air biasa kemudian letak pandan emulco dan pewarna hijau...saya pula letak air pandan...saya blend 6 helai daun pandan bersama sukatan air yang di perlukan..

Loyang tuh pula saya just sapu dengan butter sahaja...tak alas pun dengan foil...elok je kueh keluar dari acuan...Alhamdulillah tak melekat..masa bakar tuh saya lebihkan untuk bahagian atas..sebab suka kuih bingka yang garing2 neh...huhh memang sedap bingka neh..konfem akan buat lagi....

Resepi saya ambil dari Alongroz...tq along..sedap sangat....nanti nk cilok lagi macam2 resepi kueh kat blog along tuh....


Source: Jo's Deli Bakery 
Saiz 8" bulat

Bahan-bahan:-

3 bj Telur

110g Gula Pasir

160g Suji
250ml Santan Pekat 
1 tsp Pandan Paste < saya tak letak
1/4tsp Garam
435ml Air < saya blend dengan 6 helai daun pandan
90g Butter
30g Tepung Gandum

CARA2:
1. Pukul telur & gula sehingga gula hancur.
Masukkan ke dlm periuk & campurkan suji, santan, pandan paste, garam & air.

2. Masak dgn api sederhana sehingga pekat spt bubur.
Tutup api & camourkan butter & tepung sehingga sebati.

3. Tuangkan ke dlm tin yg di minyakkan & bakar 190C selama sejam.
Gunakan function "grill" utk 5 min terakhir untuk extra garing.

4. Sejukkan sebelum di potong.


No comments: