Followers

15 February 2011

Puding Trifle


Dibuat malam tadi…yerla dah nak makan hari neh kan..baru sedap dok lama dalam fridge… saya buat 2 bekas trifle neh..satu untuk dibawa piknik dengan kawan-kawan  sat lagi…satu lagi untuk sesiapa nak makan kat umah neh laa…

Saya guna sponge cake sebab terlupa nak beli swiss roll…kek sponge neh pun saya buat je guna tepung optima/sponge mix…saya beli kat bakery tepung tuh..yang repacked punya so tak de la instructions nak buat dan bubuh apa lagi kan…saya agak2  je la benda yang nak kena mix kedalam tepung tuh (dl2 pernah buat…so dok recalled la semula memory tuh)

Alhamdulillah menjadi jugak sponge kek tuh dan juga trifle saya..sesiapa yang nak cuba boleh la ambek resepi neh..

sponge cake 
 saya sudukan strawberry filling diantara fruits cocktail..

 neh paip cream separuh bahagian..yerla nk tunjuk saya just paip atas tuh je..but make sure la jelly tuh sejuk sket..kalu tak mmg cair la cream..

Bahan-bahan:-

Swissroll> saya guna sponge cake
1 tin fruits cocktail
250gm strawbelly filling
250gm whipping cream> putar hingga gebu
Bahan jelly:-
Jelly konnyaku/ cristal jelly powder > saya beli brand Happy Grass (guna separuh dari pack tuh>150gm)>strawberry flavour
2 ½ cwn air
Cara:-
masak air dalam periuk hingga mendidih
Masuk cristal jelly dan tros tutup api..kacau2

Bahan Kastad:-
2 cwn susu segar
2sdb gula
½ cwn air +4sdb tepung kastad
Cara:-
Panaskan susu dan gula hingga mendidih
Masukkan larutan kastad…kacau hingga adunan agak pekat.
Tutup api dan sejukkan sebentar

Cara Melapis Trifle:-

1. susun swissroll atau potongan kek span dalam mangkuk atau bekas. Basahkan kek dengan air dari fruits cocktail
2.sendukkan kastad atas kek tuh kemudian tabur fruits cocktail rata2.
3.sudukan pula strawberry filling di antara fruits cocktail
4. tuangkan  jelly atas buah2 …pastikan menutupi buah2 tuh
5. susun kek atas jelly dan ulang proses 1-4 seperti diatas.
6.Akhir sekali paipkan whipping cream atas layer jelly yang last sekali tuh.
7.sejukkan kek semalaman atau minimum 3 jam…baru best nak makan…

* biasa org buat satu layer je kan..saya saja buat 2 layer + 1 layer of cream...memang heaven!!...



No comments: