Followers

25 January 2011

Kek Alunan Kasih



Kek ni memang sangat terkenal akhir-akhir ini...tapi aku pun baru sempat buat ni..setelah mengintai di blog dayangjack..idea warna kek ini pun tiru dayang jack..selain dari dirumah ada stok warna ini je pun...rasa kek ni macam kek butter..cuma rupanya la yang jelita sikit dari kek butter sebab ada warna-warni tu...CnP dari blog dayangjack

>Sumber asal: Pn. Mastura Yasak - FB {Kongsi Resepi}<

Bahan-bahan:-
  • 5 Biji Telur
  • 1 ½ cwn Planta atau >guna 250gm butter
  • 2 ½ cwn tepung gandum (ayak sekali dgn baking powder)
  • 2 cwn gula halus > guna 11/2 cwn sahaja
  • 1 sudu kecil baking powder
  • ½ cwn susu cair> guna ¾ cwn
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • Serbuk koko (secukupnya)
  • Pewarna
    *sediakan tapis teh yg halus..untuk ayak serbuk koko.
Cara2:
  • Pukul butter/planta dan gula smpai kembang...
  • Masukkan telur satu persatu.Pukul lagi sampai kembang
  • Masukkan esen vanilla, susu cair dan gaul hingga sebati dan masukan tepung sedikit demi sedikit..
  • Bahagikan dua bahagian..campurkan pewarna pink dan satu bahagian pwrna hijau…
  • Griskan loyang dan tabur sikit tepung. Masukkan adunan pink..ratakan dalam loyang dan ayak serbuk koko menutupi lapisan pertama…ayak nipis2 jer..
  • Kemudian masukan lapisan kedua..warna hijau..ratakan perlahan2.. (jangan smpai serbuk koko di lapisan pertama td terangkat)…ayak serbuk koko di atas lapisan kedua..
  • Macam tu lah seterusnya..sampai adunan abis…
  • Bakar lebih kurang 45min..160 Degree ikut oven masing2…

23 January 2011

Devil's Food Chocolate Cake


Tolong la weiii sapa yang tau resepi neh sapa yang punya...saya pakai save je tanpa link..hukksss...jangan saman saya yer...macam boleh agak siapa punya resepi tapi takot pulak salah orang...anyway sesiapa yang tau owner resipi neh tlg bagitau supaya saya boleh edit semula entry neh yer...
Cake neh eee sangat la yummy..mana taknya dengan cheese frosting plus chocolate ganache lagi...heaven!




Ok neh resepi nyerr....
Ingredients:-

1 cup all purpose flour
1/4 cup cocoa powder
3/4 teaspoon bicarbonate soda
1/4 teaspoon salt
1/2 cup granulated sugar
1/2 cup brown sugar
65 gram butter
1 large egg - size A,
1 teaspoon vanilla extract
1/4 cup buttermilk (saya guna fresh milk+1sdt cuka..biarkan sekejap until curdle)
1/2 cup warm water

Set your oven at 170C, sieve flour, cocoa powder, bicarbonate soda, salt, and set aside. Prepare your cake tins. Beat butter with sugars until light and fluffy, add eggs. When all well incorporated add the dry ingredients (flour, cocoa powder etc) and alternate with liquid ingredients (buttermilk and warm water) in three portions, lastly incorporate the vanilla extract. Bake for about 30 minutes or until just cooked,

Cream Cheese Frosting

250 g Philly cheese,
125 g butter
1 cup icing sugar
1 teaspoon vanilla extract
juice of a squeezed slice of lemon

>Beat the cheese and butter, just until creamy, add the icing sugar, vanilla and lemon juice

Chocolate Ganache
200 ml double cream
250 g dark chocolate, chopped finely
a pinch of salt

>In a double boiler, warm the cream until just at boiling point, add the chocolate and salt and stir, when all chocolate is melted, remove from the heat and continue stirring until all well mixed

20 January 2011

Red Velvet Cupcakes

Sebenarnya kek velvet ni dah pernah buat...tapi dah lama..ni pun buat semula bila anak buat permintaan...tapi dia suruh buat cuppies...agaknya senang nak makan la kot..resepi ambil dari blog rima..dulu punya resepi guna minyak sayur..tapi dari resepi ni, guna butter...memang sedap dan sesuai buat cupcake sebab adunan dia sikit jer...kalau nak buat kek  sebiji tu memang kena double kan adunan. 
Ni CnP dari rima yer...

Ingredients:-

1 1/4 cup sifted flour
1/2 tsp baking powder
1/2 tsp salt
1 tbsp cocoa powder - i used berry callebaut
1 tbsp red colouring - I used 1 1/2 tsp wilton red paste(no taste)
1/4 cup soft unsalted butter - 57g
3/4 cup sugar
1 egg
1/2 tsp vanilla extract
1/2 cup buttermilk - I used 1/2 cup whole milk plus 1/2 tbsp vinegar/lemon
1/2 tsp vinegar - i used heinz distilled white vinegar 5%
1/2 tsp baking soda

Cream cheese frosting:-
 
125g cream cheese
50g unsalted butter
110g powdered sugar - i reduced it to 80g
1 cup fresh cream, whipped until stiff - i used double cream

Method:-

1. Preheat oven to 175 degrees Celsius.
2. In one container, sieve flour, baking powder and salt. Set aside.
3. In a small container, combine cocoa powder and red coloring and stir well until form a paste (I added a little water).
3. Using a stand mixer, beat butter with sugar until light and fluffy. Add the egg, beat until blended. Add the vanilla extract and cocoa powder mixture, beat until well blended.
4. Add in sifted flour and buttermilk alternately. Beginning and ending with flour. (F-M-F-M-F)
5. In a small bowl, combine vinegar and baking soda and add it to ur batter. Stir well with a spatula. Pour into a 6" baking pan and bake it for 50mins or until cooked.
6. Let cool on wire rack.
7. Once cool, slice cake into two and spread cream cheese filling.. top it with the rest of ur cream cheese too... chill for a few hours


17 January 2011

Chocolate Chips Cookies



Biskut chocolate chips ni saja-saja buat nak perabeh stok-stok lama dalam fridge tu...lepas tuh anak sulung bawak balik asrama sikit... baki dihabiskan oleh yang bongsu tuh...sambil ngadap tv..sambil la mengunyah....

>resepi asal dari nor_67@myresipi.com...tq

Bahan-bahan ( bilangan bergantung pd saiz yg kita buat )
  • 180gm mentega/marjerin
  • 90gm gula castor
  • 100gm gula perang
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 2 biji telur
  • 200gm tepung naik sendiri
  • 160gm tepung gandum
  • 1 sudu teh soda bicarbonate
  • 1/4 sudu teh garam
  • 100gm coklat chips
  • 120gm badam cincang 
Cara-cara 
  1. Ayak kedua2 tepung bersama soda bicarbonate dan garam. Sekiranya guna badam cincang,goreng tanpa minyak sekejap, tp jgn sampai hangus.
  2. Pukul mentega/marjerin dengan kedua2 gula hingga gebu/putih. Masukkan telur dan esen vanila dan pukul lagi hingga sebati.
  3. Masukkan bahan2 yg telah diayak td dan gaul hingga sebati. Masukkan pula coklat chips dan badam cincang dan gaul lagi hingga sebati.
  4. Sudukan ke atas loyang yg telah digris (untuk mendapatkan hasil yg lebih baik, alaskan loyang pembakar dgn baking paper). Jarakkan sedikit antara satu sama lain.
  5. Bakar dalam oven dgn kepanasan 180C hingga masak (brown) lebih kurang 20 minit (bergantung pd kepanasan oven masing2). Keluarkan dari oven dan biarkan seketika di atas loyang, pastu alihkan keatas rack (redai kuih) supaya lebih cepat sejuk. Bila dah sejuk baru masukkan kedalam bekas kedap udara.
  6. Terpulang pd masing2 jika nak letak badam cincang, sunflower seed atau kacang tanah yg telah dicincang (kena goreng tanpa minyak juga dulu ya) sebagai bahan tambahan.

11 January 2011

Oat and Orang Muffins with Cream Cheese dan Raspberry Jam Filling


Panjang la plak nama muffin neh....
Oleh kerana saya selalu buat muffins..so nak reka resepi sendiri mmg tak susah la…lagipun muffin la yang paling senang nak dibuat berbanding dengan yang lain...saya suka letak mcm2 dalam muffin supaya tak bosan bila makan..hahaha…makan pn nak bosan ke…sebab tuh saya suka letak inti apa2 dalam muffin..sesiapa nk cuba dibawah neh ada resepi…



Bahan-bahan:-

200gm tepung gandum
40gm oats
100gm serbuk badam
2sdt baking powder
130gm gula castor
2 biji telur
260ml susu segar + 2sdb oren sunquick
80ml mentega cair
1sdt esen vanilla

Inti/Filling:- (di kacau sebati kecuali jem)
150gm cream cheese
½ biji telur
3sdb gula aising
Jem raspberry secukupnya

Cara:-

Panaskan oven 180C.
Satukan tepung, baking powder, badam  dan gula dalam satu bekas
Dalam mangkuk yang lain, pukul telur bersama esen vanilla dan campurkan susu. Kacau sebati.
Tuangkan cecair kedalam mangkuk bahan2 kering..kacau sekejap..tak payah nak beria sebati tuh..ada ketul2 tepung pun biar je..
Sediakan bekas muffin..sudukan adunan, letak sedikit adunan cream cheese dan satu sudu kecil jam..pastu tutup semula dgn adunan tepung..
Bakar 20min atau sehingga masak..



05 January 2011

Chocolate Layer Cheese Brownies


Brownies kukus lapis cheese ni memang sedap sangat-sangat..moist dan lembut..resepinya saya combine resepi-resepi kek coklat...akhirnya dapat satu campuran yang best...asal resepi brownies ni dari blog maklang, tapi dia guna brownies mix..saya pula tak ada, sebab tu kena cari resepi lain la..kemudian kukus selapis-selapis...sekejap je nak buat walaupun nampak macam renyah je kan. 

ADUNAN COKLAT
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan gula
  • 1 tsp baking powder
  • 1tsp soda bikarbonat
  • ½ cwn serbuk koko
  • 1/2cwn minyak
  • 2 tsp vanilla
  • 1/2cawan susu > saya guna susu cair
  • 1/2cwn air panas
  • 2 biji telur grade A
  • 1sdt chocolate emulco
  • 1sdt coffee emulco (kalau tak ada, letak je Nescafe + air panas kat atas tu)

    ADUNAN INTI CHEESE 
  • 250g cream cheese 
  • 60g gula castor 
  • 1 biji telur gred A 
  • 25ml air

    CARA  
  • Pukul gula dan telur sampai agak kembang.
  • Masukkan esen vanilla,minyak dan susu.
  • masukkan tepung, bikarbonat dan baking powder.gaul sebati
  • lastly skali masukkan choc emulco, coffee emulco dan air panas

    untuk inti cheese
    campur semua bahan bagi inti,kecuali telur.pukul sampai kembang kemudian,masukkan telur..pukul lagi. Last skali bubuh air..pukul sekejap.

    Cara melapis
  • masukkan separuh adunan coklat dalam acuan yg dah dialas dgn kertas minyak.
  • kukus selama 15 minit(atau sehingga masak)
  • masukkan pula inti cheese tu..dan kukus selama 15 minit lg(atau sehingga masak)
  • masukkan baki adunan coklat dan kukus selama 20 minit..(atau sehingga masak)