Followers

07 February 2012

Nasi Dagang lagiii....


Ini adalah menu tengahari semalam...mak teringin nak makan nasi dagang...kita layan je...sebab boleh jugak tumpang sekaki...hahaha...buat pun banyak laa...kata pun dah ramai kan...pulak tuh bukan setakat nak merasa...neh nak makan sungguh2...hahaha...pernah ke makan tak bersungguh pun...seperti biasa...gulai menggunakan ikan aya/tongkol/ kayu....ikan yang sama nama saja berlainan ikut daerah/negeri...sebelah utara neh panggil ikan kayu...

Resepi dibawah neh telah saya gandakan mengikut kuantiti manusia yang ada...hahaha...ramai kan...jadinya beras pulut tuh adalah 2 cwn dan beras siam adalah  6 cwn...ambekkk 8 cwn semuanya...tapi tetap la licinnn....puas hati ...dan puas la menambah berat lagi 1kg...alhamdulillah...hahaha..

Resepi dari Mesra.net tapi telah saya olah dan ubahsuai ikut selera sendiri...

Bahan-bahan Nasi:-

3 Cawan Beras Siam
1 Cawan Beras Pulut
2 Cawan Santan Cair
2 Cawan Santan Pekat
4 Ulas Bawang Merah(dihiris halus)
1 Inci Halia(dihiris halus)
Sedikit Halba
Garam < campurkan bersama santan pekat
sedikit gula< neh saya tambah   

Cara-cara:

Beras dan beras pulut yang telah direndam selama 6 jam ditoskan dan kemudian dikukus selama 1/2 jam.Angkat dan masukkan santan cair serta digaul rata dan dikukus sekali lagi hingga masak.Angkat dan masukkan santan pekat,halba,bawang merah,halia dan garam secukup rasa.Bahan-bahan ini kemudiannya digaul rata.

Bahan-Bahan Gulai:-

1 Ekor Ikan Tongkol(direbus dgn sedikit garam dan asam keping) atau dikukus
1 Mangkuk Santan
2 Sudu Besar Rempah kari ikan
3 biji bawang besar}
3 ulas Ulas Bawang Putih }
½ Inci Halia } Dikisar
½ Inci Lengkuas }
3 Keping Asam
10tangkai cili kering
cili hijau
cili merah
Cili Padi
1 biji timun dipotong ikut suka< saya tambah
Garam, dan Gula
>minyak masak jika menumis
> saya kisar halia, bawang, cili kering, lengkuas, dan rempah kari
> saya tambah telur rebus

Cara-cara:

Kacau santan hingga mendidih.Kemudian masukkan cili giling,bahan-bahan yang dikisar,rempah dan asam keping.Kemudian,masukkan ikan yang telah dikukus serta cili padi.Biarkan ia mendidih dengan api yang perlahan.Kemudian,masukkan garam, dan manisan(gula) secukup rasa.Biarkan kuah itu menjadi agak pekat.Kemudian,kuah sedia dimakan bersama-sama dengan Nasi Dagang Terengganu

> saya buat gulai neh cara biasa iaitu panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga garing baru masukkan santan..bila mendidih bari masukkan ikan dan semua cili dan timun. Didihkan  dan boleh la ditutup api

> cara diatas adalah cara yang diberi dalam Mesra.net...saya pun tak ingat la resepi siapa, katanya resepi turun temurun...anyway terimakaseh kepada empunya resepi nasi dagang trengganu yang sangat marbeles neh...

6 comments:

mama sara nur said...

assalam
rajinnya masak nasi dagang , lama akak tak makan ni he he
sedap kan

Sizuka said...

Mak Qis,

Hari ni I pun masak nasi dagang jugak. menu kita serupa :D

tun_telani said...

sedapnyer nasi dagang.. kali last buat raya aritu..

Mak Qis said...

mama sara nur
buat pn atas permintaan mak dan cuti2 neh ramai kat umah..bleh la buat..kalau tak tggal kami bertiga je...nk buat pn x brp rajin...hahaha..

Mak Qis said...

Shida...ehh masuk lam mimpi akak ke nk sama2 buat nasi dagang neh...hahaha...sedap kan...ishh teringat2 lagi neh...

Mak Qis said...

tun..akak pn ari tuh last buat masa raya laa...hahaha...akak kalau buat nasi dagang kena ada permintaan..baru la terajin sket