Followers

06 December 2011

Kari Ikan Salmon Ala India

 
saya dah pernah buat dan letak resepi  neh kat blog...pas2 tuh memang guna resepi neh jer kalau nak buat kari ikan...sedap sangat....kali neh saya guna ikan salmon dan kepala dia...baru neh ada meeting kat Ipoh...abes tuh saya sesaja jenjalan kat JJ....pergi bahagian sushi,...nak le beli sushi...dah plih2 tuh...saya ternampak la pulak kepala ikan sushi neh...dan ada isi jugak...murah giler...tertera kat pack tuh promotion item..apa lagi...rembat la satu pack..then pergi bahagian ikan2...tambah lagi beli 2 keping salmon fillet...memang dalam hati dok berhajat nak buat kari ikan salmon....hohh sungguh la sangat sedap hehehe...

Resepi dari blog CM...tq Mat..


BAHAN-BAHAN
  • 1 ekor ikan merah, dibersihkan dan potong ikut suka-(guna ikan salmon)
  • 2 biji bawang besar*
  • 3 ulas bawang putih*
  • 1/2 inci halia*
  • 3 biji cili merah*(*dikisar halus > saya ganti 5 tangkai cili kering)
  • 3 camca besar rempah kari ikan (saya guna rempah "babas"+ “adabi" + "hafana
BAHAN2 TUMIS:
  • 2 ulas bawang putih, dihiris halus (kalau besar guna 1 ulas saja)
  • 4 biji bawang merah kecil, dihiris halus
  • 1 camca teh halba campur (terdiri dari halba, jintan putih/kasar dan biji sawi)
  • 2 tangkai daun kari 
BAHAN2 LAIN:-
  • 2 keping asam gelugor
  • 2 biji terung. dipotong dan goreng separuh masak-(x letak)
  • 3 biji tomato, dibelah dua 
  • 1/2 cawan pati santan (guna santan kotak)-
  • Garam, gula dan serbuk perasa (saya tak letak serbuk perasa)
  • 2 biji cili merah/hijau, dibelah dua, jgn putus (tak letak)
Cara-cara
  1. Bersihkan ikan, perap dgn asam limau dan garam, cuci bersih dan toskan. Satukan rempah kari ikan dan juga bahan2 yg telah dikisar tadi. Gaul rata.
  2. Panaskan 1/2 cawan minyak dalam periuk, tumis bahan2 tumis hingga wangi. Masukkan rempah yg telah dibancuh tadi dan masak hingga terbit minyak. Gunakan api perlahan.
  3. Masukkan air (kurang lebih 700ml, atau ikut suka), dan kacau. Biar hingga mendidih. Masukkan ikan, asam gelugor dan perasakan dgn garam, gula dan serbuk perasa jika suka.
  4. Bila mendidih, masukkan pati santan, terung, tomato dan belahan cili hijau dan merah. Biar mendidih seminit dua. Matikan api dan boleh dihidangkan panas2. 
*saya terlupa letak halba campur tuh..huksss..tapiiii tetap sedapppp....

No comments: