Followers

24 January 2012

Kacang Phool


Hari tuh nampak Alongroz buat kacang phool neh...haihhh memang tak boleh menahan diri dah...nak2 bila dia bagitau kat blog tuh...dia beli kacang parang tuh kat Giant Taiping...Apakah??? hahaha...orang dok Miri boleh je jumpa kat Giant tuh...yang saya neh berkurun dok sini boleh je tak terfikir nak cari kat Giant....adehhh..jenuh pusing Tesco, The Store....pastu cari plak kat Tesco Manjung nuuuu....kat Tesco SgPetani pun cari jugak...haremmm...hahaha...padahal tuh haaaa...kat Giant tuh je haaa....

Sungguh berterimakasih la kat Alongroz tuh ....pastu masa dok sembang di FB dengan kawan zaman sekolah dulu Nora...dia pun cakap memang kat Giant dah lama ada jual...ko neh pesal tak gtau aku awal2 Puan Nora oiiii..hahaha....gila lama mengidam nak makan kacang phool tuh...baru hari neh tercapai hajat...habis seisi rumah suka...alhamdulillah...sedappppp....bestttt...puassss....tadi tuh punya meroyan pi beli sampai 6 tin...hahaha..saje la nak buat stok....


Ehhh..nak boh kacang phool neh bawah kategori apa haa???  hahaha..

Resepi neh dah lama saya simpan...ambek dari Diana...blog beliau pun dah tak leh nak access dah...hukss...katanya resepi dari Pn Asmah Laili..tukang masak Singaporean tuh....tapi saya terlupa nak beli limau kasturi...tak pe la..guna limau nipis pun sedap sangat dah...


Nak tengok resepi kacang phool Alongroz...boleh kesini
KACANG PHOOL


Sumbangan : Diana
Sumber : Mami Asmah Laili
Bahan-Bahan:-
1 tin kacang PHOOL MEDAMAS masukkan didalam mangkuk< saya guna 2 tin, satu tuh saya ramas2 kasi hancur sket..
1 tin kacang kuda putih dan pecah-pecahkan
1 tin bake beans< saya tak letak pun..
1/2 kilo daging cincang
Beberapa biji telur, digoreng mata lembu
2 biji bawang besar, dipotong dadu kecil
3 biji lada hijau, dihiris kasar
3 biji lada merah, dihiris kasar
6 biji limau kasturi, dibelah 2
Sedikit daun ketumbar dan daun pudina< letak daun sup shj
Garam secukup rasa

BAHAN KISAR
20 biji lada kering
20 biji bawang merah< saya ganti dengan 3 biji bawang besar
5 biji bawang putih dikisar halus
2 sudu teh penuh rempah beriani< tak letak
Sedikit halia
...dan saya tambah...
>1sdb serbuk jintan putih
> 1sdb serbuk jintan manis
>1sdb serbuk ketumbar
>3sdb serbuk kari daging
>1sdt serbuk lada putih

Cara Cara:-
Tumis bahan kisar sehingga garing dan wangi. Masukkan daging dan sedikit air. Masukkan semua kekacang dan gaul rata. Biarkan mendidih sehingga dagingnya empuk dan pekat sedikit. Masukkan garam beserta daun ketumbar dan pudina. Rasa, jika ada yang kurang, tambahla sesedap rasa

2 comments:

HomeKreation said...

hahahaaaa... geli hati baca cerita MakQis... tamak beli sampai 6 tin! Pueh ler, tak ngidam lagi dah kan....hehe.

fynn said...

tuh la along...mmg tamak haloba sguh..mcm la x leh p dah giant tuh nnt kan..padahal jakun dapat jumpak kacang tuh...tq along