Followers

05 November 2011

Gulai Daging Salai dan Kobis Jeruk


Saya buat neh atas permintaan kawan yang teringin nak makan masak lemak cili api daging salai...nak kata mengandung tak kawen lagi...hahaha...tapi manjang jer dok teringin...lagipun hari neh ada potluck..so buatkan je la...kita org makan nasik dengan berjenis2 lauk pauk...tersandar kekenyangan...Alhamdulillah..

Daging tuh saya salai dalam oven jer...memula saya bakar api atas bawah, setengah jam lepas tuh saya bakar api  grill...bila dah masak saya balik kan daging tuh dan grill lagi...sampai la betoi2 tersalai...

Memula hajat nak letak rebung..tapi ada pula yang tak boleh makan rebung..tanya pendapat anak perempuan saya...dia cadangkan campur je dengan kobis jeruk...sedap neh..rakyat kat rumah pun semua suka...so tak payah masak lain dah...bwak separuh utk potluck...selebihnya lunch depa kat rumah...

Bahan-bahan:-

1kg daging batang pinang> potong ketulan besar, gaul garam dan kunyit, salaikan (saya bakar dlm oven)
kobis jeruk secukupnya> di potong dan rendam untuk kurangkan masin dia
20 biji cili padi* > nak pedas..sila tambah
2inci kunyit hidup*
500ml santan pekat
4cwn  santan air
2 batang serai > dititik
garam
asam keping

Cara-cara:-
Hiris daging ikut yang anda suka
Kisar atau tumbuk bahan bertanda *, masukkan kedalam periuk. 
Masukkan santan cair, serai, daging yang telah dipotong dan masak hingga mendidih. Kecilkan api dan masuk kan santan pekat. Masukkan garam dan asam jika perlu > saya tak letak asam keping sebab kobis jeruk tuh dah masam

3 comments:

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Mak Qis, esok macam daging korban,resepi dah muncul ni.Sedap.Selamat hari raya ya.

nuwairani ismail said...

akak neh...tayang menu feveret kita masa duk seremban dulu..masa tu la pertama kali jumpa masak lomak daging salai dengan belimbing bulug...aduh...teringat2 sampai skrg..

Lieya said...

Masak lemak daging salai... sedapnye... dulu penah makan mase hantar abg spupu kawin ngan org n9. sedap gileeeee