Followers

01 November 2011

Kuih Puteri Ayu (ii)

Hari tuh BW..singgah la rumah Yatt easybakes...nampak la dia buat puteri ayu kalerful...cantik sangat...kita neh tak boleh la tengok sesiapa buat kekuih warna warni gitu...teruja nak membuat juga...selepas buat serimuka durian adiwarna tuh...proceed dengan kuih puteri ayu...resepi neh lebih kurang juga macam yang saya buat sebelum neh...cuma ada penambahan tepung ubi dalam adunan dan ukuran pula dalam gram...lembut dan gebu juga...best sangat...
Tapi kaler puteri ayu saya neh tak de la sejelita yang yatt buat...tuh memang cun sungguh...hehehe....saya guna kaler kuning, hijau dan purple...tengah dok ambitious semua nak kalerful hahaha....

Saya CnP resepi dari blog Yatt easybakes....yatt ambil resepi neh dari FP Rinchan..Tq very much to both of you for sharing...


Bahan-bahan:
3 biji telur
240gm gula
240ml santan
1 sudu besar esen pandan
Sedikit pewarna hijau...Gunakan air daun pandan asli pun ok. < saya guna warna purple, hijau dan kuning
270gm tepung gandum
1 sudu besar tepung ubi
1 sudu kecil ovallette
Kelapa parut muda, digaul dengan sedikit garam dan sedikit tepung jagung <saya letak tepung ubi

Cara-cara:
1. Pukul telur dan gula hingga kembang, gunakan mixer.
2. Masukkan santan, ovallete, esen pandan, pewarna hijau. Putar dengan kelajuan rendah. (Aku tak masukkan pewarna hijau..instead, lepas putar, aku bagi 3 & masukkan 3 warna macam dalam gambar)< saya pun buat sama dengan yatt.
3. Sementara itu panaskan kukusan.
4. Sapukan sedikit minyak masak pada dalam acuan kuih.
5. Ambil kelapa parut muda yg telah digaul dgn sedikit garam & tepung jagung dan tekan padat ke dlm acuan.
6.Tuangkan adunan tepung ke dlm acuan dan kukus selama 15 min atau kurang. Jangan terlalu lama

6 comments:

zarin said...

cantik dah tu kaler dia... kalau saya buat belum tentu jadi cantik mcm gitu..itu pasai tk buat2 hiks

ady said...

as-salam
waahhh!!!cantiknye puteri ayu..nice colour..

tun_telani said...

wahh.. kalerpul!! tun baru belajar wat kuih puteri ayu nih.. ni dh pandai buat, pasni blh wat kalerpul pulak ^^

nuwairani ismail said...

wah! cantiknya! kite tak pernah buat lagi kuih ni...bab menyukat guna gram ni yang fail ni...

Nieza said...

cantiknya warna putri ayu ni....memang ayu betul la..:)

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum kak..
Wah! Cantiknya puteri ayu.. Kaler maler lagi.. Anak2 naz kalau nampak ni, mesti dia org suruh Naz pulak yg buat cam ni..hehehe