Followers

06 November 2011

Kek Gula Hangus

Saya buat kek neh malam semalam..pagi tadi potong sesiap sebelum bawak balik kampung...ehh saya dah sampai ke kampung halaman yer...memang sebuk sejak sampai neh...maklum la sejak mak saket...walaupun dah sembuh...tapi kami adik beradik memang tak benarkan dia buat apa pun...orang tua neh sebenarnya walaupun kita tengok fizikal macam dah ok..tapi bukan sehat sepenuhnya pun...




Jadinya saya la mengambil alih membuat semua sekarang neh...dulu2 pun buat juga tapi biasanya bersama dengan mak la...sekarang sendiri2 je la...adik beradik yang lain semua tak balik...masing2 beraya dengan keluarga mertua..tak apa la...ikut giliran tuh penting hahaha...

Saya dah pernah buat kek neh dulu dan ada letak dalam blog neh...dan seperti biasa saya guna resepi Hajah Halimah...dengan resepi neh je la kek saya jadi elok berlubang2 dan bersarang2...

Saya letak semula resepi yang saya ambil dari blog Diana...rasanya sekarang blog beliau telah pun ditutup...Walaubagaimana pun saya ucapkan terimakaseh kepada Diana...


Bahan untuk gula hangus
1 cawan gula
1 cawan air panas
2 sudu besar mentega

* Gula digoreng dgn api sederhana besar. Bila gula dah agak cair masukkan air panas(Bab ni kena hati2 sikit tau! Nanti dia meletop letop. Apa pun tutup api & cepat2 masukkan air panas tadi sambil standby pegang penutup kuali... Lepas tu masukkan mentega kacau sampai mentega tu cair. Ketepikan.
Bahan untuk kek
4 biji telor
1 cawan susu pekat
1 cawan tepung gandum
2 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil esen vanila

Cara-caranya
Pukul telur sampai kembang & pekat.
Masukkan susu pekat - Mix hingga rata.
Masukkan tepung & soda bikarbonat yg diayak terdahulu.
Tuang kan esen vanilla.
Last kekali, masukkan gula hangus tadi.

Perap adunan ini selama 3 hingga 4 jam (Bertutup) Untuk mendapatkan sarang yang cantik.

Dibakar selama 60 mnt suhu oven 160 api bawah sahaja. Balance terakhir 11 minit tu pulak api atas dan bawah.

3 comments:

mala said...

cantik betoi sarang!

nuwairani ismail said...

cantek aje sarangnya...macam guna acuan aje..heheh

Kualiburuk said...

Mak Qis kita nak coba kek gula hangus nih dah lama... nanti kita pinjam resipi nih boleh kannnn? heheheheh