Followers

04 November 2011

Serimuka Delima


Kalau bab kaler maler neh memang tak boleh la dipisahkan dari Yatt...kita pun sama menyebuk la nak buat jugak...suka tengok tang warna warni tuh....Alhamdulillah jadi...tadi kawan2 makan siap tanya mana delima nyer...ishh deme neh...bendol la plak...hahaha....

Saya makin suka nak buat kuih2 srimuka neh..maklum la dah tak fail sekarang...dulu2 manjang je humban dalam tong sampah hahaha....syukur la sekarang just humban dalam perot sajork....


Resepi asal adalah dari Chef Asma tapi saya ambil dari Yatt...hahaha...yatt lagi...yerla yatt...akak kerja skodeng blog kau jer dua tiga menjak neh....pasal blog kau banyak kaler...hehehe...tapi serimuka delima yatt..teranggg gitew...scarlet....saya tak de tambah apa2 pewarna...just kuning dari tepung kastad tuh...macam yang Alongroz buat....saya CnP dari blog Yatt...Tq for sharing...



Recipe: Chef Asma
LAPISAN BAWAH:(loyang 10x10x2")
500 gm Beras Pulut
300 ml Santan Pekat
300 ml Air
2 sudu kecil Garam
20 gm Sagu kecil- rendam dgn air & pewarna merah/pink dan toskan

CARA2:
Rendam pulut sekurang2nya 4 jam
Basuh bersih beras pulut dan toskan, campurkan dgn santan, air & garam.
Masukkan dlm loyang yg telah di lapik plastik.
Kukus selama 30 minit.(Kukus dngn loyang yg berlainan tidak berlubang)
Apabila pulut masak,gaulkan dgn sagu (tak payah sehingga rata) & tekan pulut di dlm loyang dan sapu sedikit batter/ adunan tepung.



LAPISAN ATAS:
250 gm gula kastor/halus
100 gm tepung kastard
400 ml santan pekat
400 ml Air
4 biji telur
1/2 sudu kecil garam
Beberapa titik Esen Vanilla
Pewarna Kuning

CARA2:

Campurkan kesemua bhn sehingga sebati (ikut turutan di atas) dan tapiskan.
Masak dgn api kecil sehingga naik wap.
Tuangkan ke atas lapisan pulut tadi & kukus selama 30 minit.
Biarkan sehingga betul2 sejuk sebelum di potong

1 comment:

nuwairani ismail said...

takot pulak nak buat...takot kene humban dalam tong jugak..kite ni bukan biasa dengan beras pulut...tapi suke sangat makan kuih ni..payah nak jumpa yang sedap..