Followers

03 November 2011

Lempeng Kelapa@Peknga Nyoq

Pagi neh makan lempeng kelapa....kalau sebelah utara neh kami panggey peknga @tempek nyoq...sedappp..nak2 time hujan..pekena plak dengan kopi o...memang best...tapi la neh tak ujan lagi...makan tetap laju jugak hehehe....

Masa saya balik kampung bebaru neh...saya makan lempeng yang mak saudara saya buat, saya panggey dia Chu Yam...sedap sangat...siap dengan gulai/kari ikan kembong/temenung...pergggghhh pejam2 mata bila makan...balik sini dok la teringat peknga Chu Yam neh...so kena la buat jugak kan...tapi saya tak buat kari...cicah dengan sambal tumis ikan bilis...

Saya tak de spesifik resepi...bahan2 cuma tepung, kelapa parut sebaeknya yang putih, gula, garam dan air...campur semua..konsistensi tuh agak2 la boleh untuk disenduk dan ratakan atas kuali..saya guna non stick pan..so tak perlu letak minyak..


3 comments:

mala said...

amboi! mata dok pejam lagi ka? hem.... sini dah gelap gulita, hujan mau turun!

tun_telani said...

kak qis!!! sama laa menu bekfes kita arini!!! hihi.. aritu kak noorsha duk sebut2 kt fb pasal lempeng kelapa, tun pun duk terbayang2 2-3 hari.. nk cari kelapa xdpt kat sini. last2 pagi td bancuh kelapa kering je wat lempeng kelapa. hihi..

nuwairani ismail said...

sebelum ni nani tau makan lempeng tepung biasa tu dengan gula je. sekarang baru tau ada macam2 jenis. siap makan dengan kuah kari, sambal lagi. tapi nani belom try lagi..