Followers

13 February 2011

Cucur Bilis Berkeju

Actually pagi neh tak berapa sehat…ehhh dari semalam lagi sebenarnya..tekak mula perit dan hidung pun dah berair…msti nak demam neh..cecepat telan ubat…tapi still masih flu…tekak ok sket…tuh yang terasa nak makan cucoq pagi2 neh…

Hari tuh tengok mat buat cekodok bilis, nampak sedap..pastu ada gi ke blog fina..tengok chucore dia…hahaha…memang ejaan nya begitu oleh pencipta cucur tuh sendiri..fina ambek resepi dari whiz.. so saya pun buat la cucur @cucoq yang ada dedua kombinasi tuh…sebab nak buat sebijik macam fina and whiz, tak de la plak bahan2 yang ikut bebetol macam resepi tuh..so my cucoq was inspired by both the chuchore dan cekodok tuh laa…


 

Hmm..memang sedap la…saya suka goreng kasi garing, crispy gitu…bila makan krup krap krup krap (ehh siyes betol)..pastu dah letak cheese..masa panas2 tuh koyak cucoq tuh haaa…tertarik je cheese macam pizza tuh kan…dahhh…jgn mkn byk2..hehehe..

Ok la…sesapa yang nak resepi sebijik macam fina dan whiz iaitu chuchore..boleh refer ke blog dedua tuh..depa guna edges bread.
Yang nak cekodok  bilis macam matgebu boleh pi sini
Dan yang nak rasa cucoq macam saya buat..haa..bleh la ambek resepi kat bawah neh…

Ok..thanks to whiz, matgebu and fina. 


Bahan-bahan:-

11/2 cawan tepung gandum
1  biji bawang besar > dadukan
1 biji kentang> nak dadu boleh nak grated pun boleh> saya grated
½ cwn ikan bilis > rendam dan tumbuk2 sket
½ cwn cheese > saya guna grated mozzarella
½ silken tofu>lenyek2 dengan garfu kasi hancur
1sdt yis
1/4sdt baking powder
Gula dan garam (garam neh jgn letak byk..tak nak letak pun tak pe sebab cheese dan bilis dah masin kan)
1 cwn air (ikut la kesesuaian> jangan la cair sgt..saya letak byk neh sedang elok dah)

Cara:-

Apa lagi..campur je semua..biar kan sekejap dalam 5 min baru digoreng..

No comments: