Followers

25 February 2011

Sotong Kunyit Bersayur


Selalunya saya buat sotong goreng kunyit biasa je la..tak de nak letak sayur mayur apa2…abes2 pun letak tomato, daun sup dan bawang..tengok kat blog matgebu…langsung ada idea nak masak sotong untuk hari neh..tapi biasa la ubah suai ikut bahan yang ada kat rumah kita neh kan..bak kat matgebu> derhaka…hehehe

Resepi saya CnP dari blog cikmat..mekaseh la yer mat…
BAHAN-BAHANNYA :-

3 ekor sotong saiz sederhana, cuci bersih potong bulat atau ikut suka
6 tangkai kacang panjang, kerat2 lebih kurang 2 inci setiap satu> saya guna asparagus dan celery
5 biji cili padi merah, diketuk > saya guna cili padi hijau
2 camca besar kicap ikan > saya tak letak..bubuh garam je
1/2 camca teh serbuk kunyit > saya guna kunyit hidup yang ditumbuk halus
1 biji bawang besar, hiris
3 ulas bawang putih, dititik
1 camca besar sos tiram
Sedikit garam dan gula
Hirisan daun sup sebagai hiasan
*saya tambah hirisan halia dan potongan cili merah

CARA MEMBUATNYA :-
  1. Sotong ditoskan kering2, gaul dengan serbuk kunyit dan sedikit garam. Panaskan minyak dalam kuali tumis bawang besar dan bawang putih hingga harum, masukkan cili padi dan sos tiram, kacau rata.
  2. Tambah sotong dan juga kacang panjang tadi. Masukkan sos ikan, kacau rata dan masak hingga kacang lembut tapi masih rangup. Rasa dan jika perlu letak sedikit gula dan garam. Masak sekejap dan angkat. Tabur dengan hirisan daun sup sebelum dihidangkan..


4 comments:

HomeKreation said...

Salam MakQis. TQ singgah blog Along. Blog baru ya, rajin2 ler dtg sembang2. Best nya lauk sutun.

izahdaut said...

assalamualaikum..salam perkenalan... saya follow..banayk menu best2 tu.. saya pun baru jugak buat menu sotong ni..tapi belum entry lagi...

Mak Qis said...

alongroz..yer baru je teringin nk memblog...mekaseh sudi mai...
tuh la sutun bersayur gtu sedap rupanya

Mak Qis said...

salam izah..mekaseh sudi follow...td sempat p tengok sutun izah...haha...sedapkan...nnt leh wat lagi...