Followers

18 February 2011

Kuah Lodeh Merah


 
Seingat saya la…saya tak pernah buat kuah sayur lodeh yang warna kuning tuh…ntah la..mungkin kami sekeluarga lebih gemarkan kuah yang merah neh..sebab kuning tuh rasanya macam masak lemak biasa je kan..yang merah neh memang ada kelainan sebab mungkin letak jintan…tapi memang setiap raya kami tak pernah miss la buat kuah lodeh versi merah neh..

Hari neh saya buat untuk makan dengan nasi impit di tempat kerja…ada pot-luck kecil-kecilan geng pompuan jer…hehehe..Saya juga buat sambal bilis dan kuah kacang.Cik ani rebus nasi impit…dan katanya cik fas akan buat cheezy baked macaroni atas permintaan ramai…hehehe…hari tuh dia buat macam tak puas makan…so suh buat lagi hari neh….Orang lain saya tatau la buat apa lagi..

> updated>> cik eton buat mee goreng yang sanggggat shedappp...hehehe...qis n amer pun puji2 jap neh
>> bengkang gandum faiz pun sangggggat sedap...ooo terasa2 lagi ditekak neh...


  
Bahan-bahan untuk dikisar:-

15tangkai cili kering> kalau tak nak pedas boleh kurangkan
2 biji bwg besar
½ inci halia
1 inci kunyit
50gm udang kering
2sdt jintan manis
1 batang serai >dititik
Bahan-bahan lain:-
500gm udang hidup, dibuang kepala
¼ kobis
6 batang kacang panjang
½ sengkuang
½ btg carrot
3 keping tauhu> digoreng dan potong dadu
2 keping tempe> potong dan goreng
1 suun
2 keping fuchuk
1000ml santan> saya guna  300g santan pekat campur dengan air
Garam, gula
Minyak untuk menumis

Cara-cara:-
Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga garing. Masukkan serai,santan dan carrot. Biar mendidih baru masukkan sayur2 yang lain, tauhu, tempe, fucuk,suun dan udang.
Masukkan garam dan gula secukup rasa. Didihkan sekali lagi dan tutup api.

Ø  Saya bubuh udang kemudian sebab saya tak suka udang kecut bila diletak awal2..

No comments: