Followers

14 June 2011

Asam Pedas Ayam Nyonya Style



Resepi asam pedas neh ditemui di blog CMG...kalau nyonya@peranakan mesti la dari sana...selama neh dok buat asam pedas ikan jer kan....kali neh try guna ayam pula...dulu pernah la buat asam pedas daging resepi dari seorang sahabat...sekali tuh je la buat....

Menurut CMG...resepi neh asalnya dari Florence Tan....saya ikut resepi yang tertera di blog CMG plus sedikit penambahan...hehehe..mesti nak menambah jugak kan...tak ada la banyak...cuma saya tambah daun kesom dan bunga kantan...sebab kebetulan pula ada dedua neh kat rumah..lagipun asam pedas memang sinonim dengan daun kesom dan kantan kan...lagi satu...tmato tak letak sebab tak de stok..terung tuh saya tak buang kulit dan saya guna terung panjang..

Resepi saya CnP dari blog beliau...nak tengok asam pedas beliau...boleh la ke sini
Tq CMG...sedappp sangat....

Bahan-bahan:-
1 ekor ayam pencen @ ayam tua, potong 14 atau ikut suka, cuci dan toskan> saya guna ayam biasa saja
1 biji terung bulat, buang sedikit kulit belah 6 dan kerat 2, rendam
2 biji tomato, belah 3 setiap biji
2 batang serai, dititik
1 cawan jus asam jawa
3/4 cawan cili kisar
3 helai daun limau purut
*daun kesom
*2 btg bunga kantan
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya


Bahan-bahan dikisar halus:-

10 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup
1 batang serai, hiris halus
1/2 inci belacan
3 biji buah keras


Cara-cara:-
Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus, serai titik hingga wangi. Tambah cili kisar dan tumis hingga garing dan terbit minyak. Masukkan ayam tadi dan gaul rata, biar ayam kecut sedikit bersama2 rempah.
  1. Tuang air secukupnya dan masak hingga ayam empuk. Masukkan jus asam jawa dan jika nak kuah lebih boleh tambah sedikit lagi air. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula (atau serbuk perasa).
  2. Masukkan terung, masak sekejap dan rasa jika ok boleh matikan api. Masukkan tomato dan tutup periuk. Biar tomato masak dengan wap panas.

5 comments:

Ayu said...

Assalam mak qis,
wah hari ni pun kita masak sama pedas ayam tapi recipe noorsha yang ada lada padi tu..hehe..normally we got the same taste lah gitu eh..hehe
bolehlah cuba this one next time..nampak pun dah tau sedap..

ady said...

as-salam
menyelerakan asam pedas ayam tu..ady tak pernah masak asam pedas ayam, selalunye asam pedas ikan.. btw blh masuk list...

mala said...

assalamualaiukm - nak try la, selalu ikan saja.

Mak Qis said...

ayu...tak perasan plak kita tang asam pedas ayu...tapi yerla...selalu kita masak lebih kurang sama je resepi kan..hari neh tak fikir lagi nak masak api...

w'slm ady..betol...i pun selalu guna ikan jer..masuk blog cmg tuh rupa nya asam pedas ayam pun berjenis2..hehe...pilih je nk yg mana satu...

mala... try laa...akak pn biasa buat ikan je...tapi memang sedap la ayam neh...daging pun sedap...

Nuridah said...

Assalamulaikum Mak Qis,

kalau sebut asam pedas dh semmg nya febret nur...suka sekali tapi asam pedas ayam belum pernah cuba....pasti sedap gitu..