Followers

03 June 2011

Cucur Kentang Udang


Balik dari Carrefour tadi terus siang udang...lapar la pula petang2 neh kan...anak yang no 2 la yang siangkan dan potong kentang..saya bancuh tepung...resepi neh saya ambil dari Kak Ida...yang cucur jagung dia tuh la...cuma saya ganti dengan kentang sebab hari tuh dah buat cucur jagung..satu adunan tuh cukup la untuk satu family..memang sedap cucur Kak Ida neh..rangup ..best..

Biasanya saya makan dengan sos cili thai tuh...atau buat sendiri sos cili ala2 thai gitu..tapi kali neh buat kuah kacang...ehh bukan buat pun...neh ready made punya..just tambah air panas...tapi tak berapa sedap laa..kena tambah macam2 lagi nak bg sedap...hehehe...

Ok..sesiapa yang nak cuba...boleh la ambil resepi neh...Terimakaseh ye Kak Ida


Bahan-bahan:-

2 cawan tepung gandum
1/4 sudu teh baking soda
1 cawan udang kecil putih
3/4 cawan bawang besar putih cincang
1 biji cili merah cincang
1 cawan daun kucai cincang
3/4 cawan isi jagung, fresh atau frozen
2 sudu kecil garam
1 sudu besar gula
1 sudu kecil kunyit serbuk> saya letak 1/2 sdt saja
perisa jika suka
(campurkan semua bahan diatas dalam sebuah mangkuk,gaul)

air...
campurkan 1/2 cawan air panas thermos dengan 1 1/2 cawan air biasa
extra...1/2 cawan tepung gandum

Cara-cara:-

tuangkan air sedikit-sedikit kedalam campuran tepung dan gaul rata...
tambahkan setengah cawan tepung extra tadi sikit-sikit dan gaul hingga betul-betul sebati...texturenya harus likat

7 comments:

Puan Ros @ Tadika Sinaran Intelek said...

Salam mak Qis.kiat pun lapar ni.hantar sepinggan,kita ada tahi cili sos....

Wattie said...

Salam ziarah dan ukhwah,
Singgah nak tumpang makan cucur udang

mama Tiara said...

hmmm sedap

Mak Qis said...

Puan Ros

cucur tuh licin sudaa...nnt kita buat lain..kita g jemput pn ros yer..

Mak Qis said...

Wattie

as-salam wattie..cucur akak dah abes la..meh la kita makan pancake yer..hehehe

Mak Qis said...

Mama Tiara

Tq sudi singgah...yer..cucur tuh memang sedap

mala said...

assalamualaikum, cheq terasa mcm nak buat la.. kita tgk jadi tak petang ni hehehe