Followers

17 June 2011

Nasi Lemak Pandan dan Sambal Paru



Teringin pula nak rasa nasi lemak pandan...selalu dok tengok orang lain je yang tayang..(depa pun dah lama buat...saya neh memanjang jer lambat..)..Seawal 7 pagi tadi saya dah prepare semua bahan..padahal nak buat untuk  lunch ...daun pandan je yang macam tak berapa nak cukup...hahaha...kemain nak buat nasi lemak daun pandan....tapi daunnya tak cukup plak...so nasi tak berapa nak hijau la...saya pun tambah beberapa titik pewarna hijau...daun pandan tadi 5 helai la saya blend untuk dapatkan airnya...tapi entah pesal..pucat jer...

Kali neh nasi lemak pandan dipadukan dengan sambal paru...kalau kat tempat saya  panggil kelempong...minggu lepas rasanya tengok zarin ada masak paru...haishhh..terlioq jer...pergi pasar hari tuh dapat la juga paru tuh...pastu seperti biasa ada ikan bilis goreng, kacang goreng dan telur..kali neh depa nak telur yg digoreng plak...timun je tak de..

Paru tuh saya rebus dulu baru digoreng garing dan dibuat sambal...ada sesetengah orang tak goreng dah...lepas rebus terus buat sambal..ikut citarasa memasing la kan...

Resepi nasi lemak adalah sendiri punya

Bahan-bahan:-

3cwn beras > dicuci
1cwn air pandan
11/2cwn santan pekat
1cwn air
halba
halia dihiris
3 biji bawang merah dihiris
garam

Cara-cara:-
campur semua, masukkan kedalam rice cooker dan masak la seperti memasak nasi lemak biasa

Sambal Tumis Paru

Bahan-bahan:-
1/2 kg paru> dicuci bersih,direbus dan digoreng
*20 tangkai cili kering
*2 biji bawang besar
*2 ulas bawang putih
*1 inci belacan
air asam jawa
1/2 cwn air
1 biji bawang besar dipotong bulat @separuh bulat< saya tak letak pun..
garam, gula dan serbuk perasa (optional)
minyak untuk menumis

Cara-cara:-
Kisar semua bahan bertanda *
Panaskan minyak  dan tumis bahan kisar sehingga pecah minyak dan wangi
Masukkan paru, garam, gula, air, air asam jawa dan serbuk perasa
Masak sehingga agak pekat dan boleh la ditutup api.

No comments: