Followers

01 June 2011

Sagu Gula Melaka


As for dessert today, i made this sagu gula melaka...sagu pun ada sikit je...dalam 11/2 cawan jer pun..letak dalam bekas dadih yang kecik2 tuh dapat la dalam 6 bekas...cukup la..rasa sorang sikit..hehehe...tadi macam terfikir nak buat tepung pelita..tapi tak ada tepung beras la pula...tak pe..esok boleh buat...

Lepas lunch tadi..pakat terpa makan sagu neh...licinnnn...hahaha....petang karang saya ingat nak goreng keropok je la...atau buat jejemput ikan bilis kentang..haaa..tengok la mana satu rajin...depa neh cuti sekolah asik lapar je kan...jap2 turun tanya ada buat apa..ada masak apa..lorrrr ingat restoran ke...saya cakap nanti la rajin buat la apa2...malas nak janji..sebab nanti mesti depa tuntut...

Resepi ikut suka hati saya jer..

Bahan-bahan
11/2 cwn sagu > direndam sebentar dan ditoskan
400ml air
sedikit pewarna yang anda suka
1helai daun pandan disimpul
1 keping kecil gula kabung
1/2 cwn gula merah
2sdb gula putih
1cwn air
1 helai daun pandan> simpulkan
200ml santan pekat (guna yang kotak tuh)
1/2 cwn air panas
sedikit garam

Cara-cara:-
Didihkan air, kemudian masukkan sagu, daun pandan dan perwarna...masak sehingga sagu kembang dan jernih
Tuangkan sagu kedalam penapis dan cuci sagu dibawah air untuk buang kanji. 
Masukkan sagu kedalam bekas2 kecil dan sejukkan dalam peti ais

Air gula melaka:-
Masukkan kesemua gula dan air serta daun pandan kedalam periuk. Masak sehingga pekat.
Tapis kedalam mangkuk dan sejukkan

Santan:-
campurkan air panas dengan santan dan garam. Kacau hingga garam hancur

11 comments:

izahdaut said...

rupanya cuti sekolah semua mak mak kena ligat kat dapur ye.. hahaha..

sedap nyaa.. feberet ni

Mak Qis said...

betol izah...neh baru brp hari..nk tggu habis 2 mggu mau jenuh pikir resepi...dah la tuh bkn depa nk menu ulangan...mengada2 betoi

Sizuka said...

Mak Qis,

I suka sangat sagu gula melaka. tapi, bercinta sungguh nak buat sebab malas. ishk! teruk betul i. padahal my hubby pun suka :)

Mak Qis said...

shidah...memang laa...i pun bercinta nk buat...tak susah tapi pesal mcm malas je nk buatnye kan...

zarin said...

i pun suka sgt sgt sagu gula melaka tp macam shidah gak, sangat bercinta nak membuatnya padahal tiap kali buat i jek yg makan beria..hikhik org lain suma tk mkn sagu nih :D

Mak Qis said...

zarin...i kalau mkn neh..msti taruk santan lelebih...hohh berlemak2 dalam badan neh haa..semua nk lebih

cikmanggis said...

cuti cuti ni memang laku bisnis:)

Mak Qis said...

yer betolll..smpai x menang tgn..hehehe

mala said...

sagu ni kena tunggu posa hehehe

Nuridah said...

Assalmualaikum Mak Qis,

cuti sekolah nie...anak2 mmg selalu cari makan aje kat dapur...hehehe.

Mak Qis said...

waalaikumussalam mala...
mmg pun...dah dok dirumah je kan...sambil tgk tv nk makan..bc buku nk makan..manjang je la nk mengunyah