Followers

14 April 2011

Bingka Labu

Bingka neh saya buat on Monday ke Tuesday entah...hehehe...tuh la...lambat sangat nak letak dalam blog..terus terlupa...bukan sengaja...bz sesangat la this few days...saya dah beli labu hari sabtu lagi...memang hasrat nak membingka labu...saya cuma beli half the labu..ingat macam banyak la kan..dok berangan2 nak mengapam labu jugak..sekali bila potong2 dan weigh in, cuma 460 gm je..haha..dah la yang bingka tuh pun 450gm..so cita2 nak mengapam tuh di KIV kan dulu...buat bingka la dulu..dan saya gunakan kesemua labu tuh la..10gm je tinggal dari resepi asal nak simpan apa..sikit sangat..


Bila saya bawak ke tempat kerja, nak menjamu kengkawan..rupa2nya ramai yang tak pernah makan bingka labu...hahaha....naseb baek aku buat..boleh juga korang merasakan..dan semua pun suka... resepi dari myresepi CMG..thank you Mat...akak CnP disini pula la yer...





Bahan-bahan

5 biji telur Gred A 
200 ml air
300 ml pati santan 
200 g tepung gandum
180 g gula halus
1/2 camca teh garam
1 camca teh esen vanilla
450 g labu manis, dikukus hingga lembut dan dilecek halus.

Cara-cara

1. Satukan kesemua bahan dalam satu bekas kecuali labu lecek. Kacau menggunakan wisk hingga sebati dan gula hancur. Tapis adunan.
2. Masukkan labu manis yg telah dilecek halus tadi. Gaul hingga rata.
3. Tuang adunan tadi ke dalam tin bulat berlubang tengah yg telah di sapu mentega dan dialas dasarnya dgn kertas. Sapu juga mentega pada permukaan kertas tadi.
4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200C selama 40 minit. Biarkan sejuk sebelum dipotong.

2 comments:

Chik Mimi said...

suka dengan resepi bengkang ni tak cari lain dah...

Mak Qis said...

kan chik mimi...udah la senang nak membuatnye..sedap lak tuh