Followers

19 April 2011

Ikan Bawal Lemak Hijau

Ternampak masakan neh di blog Ummi Zaihadi. Resepi ikan bawal lemak hijau neh merupakan resepi Ummi yang terpapar dalam majalah Jelita Mac 2011. Saya tengok kat blog kak ummi pun dah terliur. Tambahan ada nanas...memang suka sesangat..dan saya harap yang kat rumah neh pun suka jugak la..depa neh selalu kalau cuba resepi baru mesti ada jer yang komplen atau tak berkenan.

Tapi hari neh menu neh dapat review yang bagus2...hahaha..semua orang pun suka..Alhamdulillah...sedapp sangat...dah la senang nak membuatnya...saya tak derhaka apa pun..dah ok dan bahan2 pun semua cukup...erkk cuma saya buat berkuah sket dan nanas tuh guna 1/2 sebab nanas saya beli tuh kecik je dan saya tak letak daun ketumbar sebab anak-anak tak suka bau daun tuh...tapi memang kena betoi la rasa kuah neh dengan nanas tuh..

Untuk Kak Ummi..terimakaseh berbanyak yer...memberi idea baru kepada saya dalam memasak lauk pauk neh...yerla kadang2 tuh memang macam blur nak masak apa pun...jemu dengan menu yang sama pun yer jugak...

Resepi saya CnP dari Blog beliau..sekali lagi ..terimakaseh...

Bahan- bahan:-
  • 1 ekor ikan bawal (sederhana besar)
  • 1 cawan santan pekat
  • 1/4 biji nenas - dipotong nipis
  • 2 sudu kecil gula
  • garam secukup rasa
  • hirisan daun ketumbar
  • 3 sudu besar minyak masak untuk menumis

Bahan Kisar:-
  • 3 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 cm lengkuas
  • 2 cm kunyit hidup
  • 3 tangkai daun ketumbar
  • 2 biji cili hijau
  • 1 batang serai (ambil bhg putihnya)
  • 6 biji cili padi hijau

Cara Memasak:-
  1. Ikan dibersihkan, dilumur dengan garam dan serbuk kunyit, goreng 3/4 masak. Angkat dan ketepikan.
  2. Tinggalkan 3 sudu besar minyak dalam kuali dan tumiskan bahan kisar dengan api perlahan, masak hingga naik bau dan kelihatan pecah minyak.
  3. Masukkan ikan dan balik-balikkan perlahan biar ikan bersalut mesra dengan bahan.
  4. Masukkan pati santan, nenas, garam dan gula. Masak hingga kuah agak pekat dan ikan lembut.
  5. Tutup api, hidangkan dengan taburan hirisan daun ketumbar.

1 comment:

Ummi said...

Assalamualaikum Mak Qis, waaaaah dah try ikan lemak ijo eh...ijo x badan lepas makan? ekekekkee...apapun, thanks sudi try dan kasi feedback, promot baik punyaaaa....sedap eks?? alhamdulillah...