Followers

14 April 2011

Kuih Bakar Durian

Kalau kat belah2 utara neh disebut bengkang durian..belah2 selatan sebut bingka durian yer...tapi sama je kan..bengkang ke..bingka ke..kuih bakar ke...janji sodap... yang neh pun CMG punya resepi..cikmat neh kalau bab2 kekueh tradisional memang terer la kan...ehh yang lain pun dia hebat jugak...

Sehari dua neh memang asyik nak membengkang je...kebetulan durian yang beli hari tuh ada lagi dalam fridge so apa lagi..semalam buat la..sebelum tuh buat bingka labu kan..warna pun kunen jugak..yang neh pun sama..mekap taruk bijan pun sama...hahaha..tak pe la..rasa je lain...kuih bakar durian neh memang terbaekkk...memang sedappp....so sesapa yang ada lagi durian tuh..meh la buat...asyik je bila makan...




Sila check resepi...erkk...saya ada derhaka sikit2 hehehe...


BAHAN-BAHANNYA :-)
150 gm isi durian > saya letak 250gm}
250 ml air                                         } dikisar halus
600 ml santan kelapa segar > saya guna 300ml santan + 300ml susu cair
1 cawan gula pasir
1 3/4 cawan tepung gandum
3 biji telur gred A
1/4 camca teh penuh garam halus
Pewarna kuning makanan secukupnya (1/4 camca teh)
2 camca besar minyak sapi, dicairkan
Bijan secukupnya untuk ditabur

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 200C, lenser tin berukuran 8 inci X 8 inci X 3 inci (saya guna 9x9 tuh pasal kuih saya rendah sket)dengan mentega dan alas dengan aluminium foil, lebihkan sedikit supaya mudah untuk kita mengelurakan kueh bila masak nanti..Ketepikan.
  2. Dalam satu bekas, satukan semua bahan2 di atas kecuali durian yang dikisar, minyak sapi dan bijan. Kacau rata dan tapis, masukkan durian yang dikisar tadi dan minyak sapi cair. Kacau rata dan tuang dalam bekas yang telah siap sedia. Tabur bijan rata2.
  3. Bakar selama 45 - 50 minit atau hingga masak dan permukaan kueh kelihatan garing. Mat selalunya akan akan tukar api oven pada fungsi "grill" dan bakar 5 minit untuk mendapatkan permukaan yang sedikit garing.
  4. Bila masak, keluarkan kueh dari oven, biar 5 minit, kemudian keluarkan kueh dari tin dan biar betul2 sejuk sebelum dipotong...

3 comments:

Ayu said...

Assalam mak qis,
sedapnya ayam berempah buat ratah2 makan tak ingat punya..
Soory kita datang lamabt naik basikal round the world..thanks for the wishes tu ya..

Ayu said...

waduh..tengoklah..i am repeating myself..hahah..tak apalah..ucapkan 2x its ok kan mak qis..haha ..

Mak Qis said...

hahaha...tak pe ayu...x dosa pun..
lenkali naek moto yer ayu..laju sket n cpt sampai...
ur welcome ayu...