Followers

14 April 2011

Roti Benggali

Bekalan gi kerja neh...makan2 masa break, sorang kawan buat kari daging..tq cik fas..saya la suruh dia buat...hehehe...saya bawak roti benggali neh...ada sorang lagi buat lasagna...Alhamdulillah kenyang dah hari neh...

Dulu zaman kecik2.(uihhh sungguh lama dah neh)...masa tuh dok kat PD,NS...mak saya selalu beli roti dari benggali, siap dengan kaya pun dia juai...sedap sangat...roti dia sebuku macam bantal tuh...ada jugak yang panggei roti bantal..kulit atas sangat keras...tapi yang tuh la yang sedap bila cicah kopi...yang isi lembut tuh sapu dengan kaya benggali tuh...haihhh sedap sangat...bila sekeluarga pindah ke Tpg..masa tuh pun ada jugak benggali juai roti neh...dengan motor dia dan bunyikan hon untuk tarik pelanggan...tapi yang neh saya tak ingat ada jual kaya sekali atau pun tak...

Apa pun roti benggali memang nostalgia sangat...nanti balik kampung boleh la buat kan untuk mak dan ayah...mesti depa teringat2 benggali roti di dedua tempat tuh...

Pstt....memang benggali betoi yang juai roti tuh tau...siap dengan sarban lilit kepala dia lagi...kitaorang pun panggil depa 'bai"....

Resepi neh saya jumpa di rumah Ita..ita ambek dari rumah Mas..sumber asal dari sofinar..Tq to all..

Bahan-bahan:-
350gm tepung roti
1sdb shortening
120-160ml air > saya letak 160ml
1sdb yis 
2sdb gula halus
garam

Cara-cara:-
masukkan semua bahan dalam breadmaker ikut instructions
bulat2kan roti dan letakkan dalam tin bakar. biar naik sekali ganda
bakar roti dgn suhu 180C selama 30min 

> saya tak sapu roti dengan telur dan susu sebelum dibakar tuh, sebab kalau ikut rupa roti benggali memang gitu..
> sesiapa yang nak tengok cara2 manual membuat roti neh boleh ke link yang diatas..samada di blog mas atau Ita atau ke myresepi(sofinar)

2 comments:

tun_telani said...

mak qis, gebus nyer roti itew.. tun ni x terbeli lagi BM nyer.. tunggu ongkos cukup.. hihi

Mak Qis said...

tun..akak kalau nak uli ngan tangan je...mmg nanges...hehehe...dh tua2 neh tak larat dh la tun..dl muda2 uli gak ngan tangan...