Followers

30 April 2011

Ikan Masak Tempoyak Tauge Kasar

23rd April
Neh la antara masakan kegemaran saya. Masa kekecik dulu ehhh tak de la kecik pun...maksud saya masa saya duduk dengan mak..masa kecik sampai habis sekolah dulu la...mak saya selalu masak neh...dan memang dia campur dengan tauge kasar atau tauge soya...eeee sedap sangat...saya suka ambek tauge tuh banyak2 dan ratah gitu saja...

Tapi saya terlupa dan tak pernah buat masak tempoyak neh letak tauge kasar untuk keluarga saya...sampai anak-anak saya tak reti dan tak suka nak makan tauge neh...hahaha...last2 saya yang kutip semua sampai habis...depa kata tak sedap...tak pa...mak korang memang sukaaaa makan neh....


Resepi basic saja...boleh teringin boleh la cuba yer...

3 keping isi ikan > saya guna ikan nyok2
*4 biji cili padi
*2 biji cili merah
*1 biji bawang besar
* 1 inci kunyit hidup
* sedikit belacan
3cwn air
3sdb tempoyak
1 ikat tauge kasar
garam
gula
asam keping (kalau tempoyak tak berapa masam lagi)
serbuk perasa (option)
2 btg bunga kantan
1 btg serai
daun kesum

Cara:-
Kisar bahan bertanda *
Masukkan bahan kisar kedalam periuk bersama ikan dan semua bahan2 yang lain. Rebus sehingga mendidih dan ikan masak. masukkan garam, gula dan serbuk perasa. Biar kuah agak pekat baru ditutup api.

No comments: