Followers

30 April 2011

Ikan Tumis Asam Bersantan

26th April

Ooooo..sedap..sedap..sedap...haaa...banyak kali sebut tuh..memang sah la sedap...semua orang suka...resepi dari kak Ummi...mak saya pun selalu buat masak neh..cuma saya je yang tak pernah buat...sebab tak pernah bertanya pun kat mak nak buat macamana...sekali nampak kat rumah Kak Ummi...haaa...saya pun nak cuba...mana tau kot2 sama dengan yang mak buat tuh...rupanya memang sah sama...hahaha...terus saya kopipes resepi tuh haa...dan terus la buat pada hari yang sama...

Saya tak ada ubah apa-apa..cuma tambah potongan cili padi sahaja...yerla manusia kat rumah neh semua suka makan yang pedas2...haihhh..rasa macam nak buat lagi...macam tak puas je makan..walaupun saya buat banyak..sebab semua orang suka kannn...so pakat makan banyak laa...hukkksss..memang kena buat lagi neh..

Sesiapa yang belum cuba tuh...haaa..g la try...sure tak nyesal punya...
Terimakasih ye Kak Ummi... nyum nyum nyummmm.....resepi saya CnP dari blog Kak Ummi


Bahan- bahan:


·                     1 keping ikan merah/tenggiri> saya guna ikan merah
·                     4 ulas bawang merah - dimayang kasar
·                     3 ulas bawang putih - dimayang kasar
·                     2 cm halia - dihiris halus
·                     1/4 cawan air asam jawa
·                     3/4 cawan santan pekat
·                     *1 tangkai cili merah )
·                     *1 tangkai cili hijau ) * dihiris menyerong
·                     1 sk gula
·                     garam secukup rasa
·                     beberapa tangkai daun ketumbar > tak letak sebab anak2 tak suka
·                     sedikit serbuk kunyit
·                     minyak untuk menggoreng ikan

Cara-cara:-

1.                  Ikan dibersihkan, digaul dengan garam dan kunyit. Goreng ikan hingga tiga suku masak. Angkat dan ketepikan.
2.            Tinggalkan lebihkurang 4 sudu besar minyak dalam kuali yang sama dan tumiskan bahan mayang dan hiris hingga naik bau.
3.            Masukkan air asam jawa dan kacau biar mendidih sebentar.
4.            Masukkan ikan dan perlahankan api, reneh sekejap..
5.            Masukkan santan pekat, garam dan gula secukup rasa. Balikkan ikan dan masak hingga kuah mendidih dan sedikit pekat. Seimbangkan rasa masam dan lemak santan.
6.            Tutup api dan taburkan beberapa tangkai daun ketumbar. Sedia untuk dihidang dengan nasi putih.


No comments: