Followers

18 October 2011

Apam Snow White


Orang lain dah berkurun buat apam neh..saya baru la terhegeh2 nak buat...entah apa sebabnya dok tertangguh pun..kurang pasti la plak...pagi tadi saya buat apam neh....yang kuih lapis pisang dibawah neh saya buat dalam kul 1 pg sebelum tidur...hari neh saya ada 2 kueh laa...hehe...eksen je kan...tapi saya suka sebab perlahan2 saya dah mula kumpul resepi dan buat kekuih semua neh..Alhamdulillah..terimakaseh kepada semua penyumbang resepi...yang memang rajin ajar step by step...semua tuh amat memudahkan bagi saya...

First time makan apam neh....sedappp betoll...patut la ramai yang dok pulun buat dan ulang2 buat...macam berhantu je...dah la nak buat pun senang...rasa plak sedap..memang berbaloi buat ...dapat banyak dan puas makan...

Ucapan terimakaseh buat cik fas yang sudi sponsor kelapa...siap tolong mesinkan lagi...hehehe...esok jgn lupa bawak daun pisang naaa....

Resepi asal dari qnq910@myresepi.com... saya plak ambil dari blog Hana...tq both for sharing...


Bahan-bahan

  • 3 cawan tepung beras
  • 1 cawan tepung gandum
  • 2 cawan gula pasir
  • 1 paket mauripan @ ibu roti (11gm)
  • 2 cawan nasi
  • 3 cawan air
  • 1/2 biji kelapa parut putih + sedikit garam
Cara-cara:-
  • Masukkan semua bahan diatas kecuali nasi dan air kedalam bekas. Gaul rata dan ketepikan sebentar
  • Kisar nasi dengan air sehingga ia betul-betul hancur.
  • Masukkan campuran kisaran nasi dan air tadi kedalam bekas tepung dan sebatikan.
  • Perapkan adunan selama sejam. Tutup bekas adunan anda dengan kain bersih/tuala bersih.
  • Panaskan periuk kukus. Sapukan sedikit minyak pada acuan lompang dan susun dalam pengukus. Kukus dalam 3-5 minit.
  • Angkat bekas kukusan yang mengandungi acuan lompang kosong dan masukkan bancuhan tadi sehingga penuh acuan. Anda boleh letakkan pewarna kesukaan anda. saya letakkan sirap ros so bau apam jadi harum saja.Kukus selama 10-15 minit dengan api yang sederhana .


2 comments:

kayrul-shah said...

salam kenal..tengok apam tue memang tergoda abis..ntah bila la dapat try erk

Mak Qis said...

salam kayrul-shah...mekaseh sudi singgah..try la buat...senang sgt...akak pn baru je tau hehehe