Followers

21 October 2011

Talam Suji



Sebenarnya yang neh saya buat pepagi buta tadi lagi...kena buat dulu daripada hat lain..sebab nk kena sejukkan elok2 sebelum dipotong..kalau potong time panas/suam...sure sememeh punya...neh nak gi kerja tadi baru saya potong...lepas sejuk diluar saya letak dalam peti sejuk..

Alhamdulillah menjadi juga kuih lapis suji saya neh...memang risau sangat2...tapi rasanya pengalaman membuat beberapa kuih lapis sebelum memang dapat saya jadikan panduan untuk buat kuih2 lapis dan kuih2 yang jenis kukus di masa akan datang...sempat jugak saya rasa sambil potong tadi...memang sedapp..secukup rasa...

Resepi saya ambil dari Jurnal Bdaria...yang beliau telah belajar dari Chef Asma...Terimakasih untuk Chef sudi berkongsi resepi dan juga Bdaria kerana memanjangkan resepi tersebut..

Saya CnP resepi dari blog Jurnal Bdaria...



LAPISAN BAWAH

Bahan-bahannya:
Bahan (A)
180gm tepung suji @ semolina
450gm air
Bahan (B)
220gm gula castor
2 biji telur
200ml santan (saya guna santan kotak M & S)
250ml air
pewarna kuning
Cara-caranya:-
  1. Rendam bahan-bahan A selama 30 minit. rendam dalam periuk.
  2. Satukan semua bahan-bahan B dalam bekas, kacau rata dan tapis masukkan dalam periuk yang mengandungi bahan A.
  3. Kacau atas api yang sederhana dengan senduk kayu. Kacau biar keras sedikit (adunan akan nampak seperti terangkat sedikit dari periuk)
  4. Guna loyang 10 x 10 x 2 @ 3. sapukan sedikit minyak dan lapik plastik diatas loyang supaya senang untuk mengeluarkan kuih talam. Kukus selama 25 minit.


LAPISAN ATAS
Bahan-bahannya:
Bahan (A)
300gm gula merah
50gm gula castor
500ml air


Bahan (B)
150gm tepung gandum
3 biji telur
250ml santan (saya guna santan kotak M & S)
1/2 tsp garam
Cara-caranya:-
  1. Rendam bahan-bahan A sekejap untuk hancurkan gula atau anda boleh masak sehingga gula merah hancur dan sejukkan.
  2. Satukan semua bahan-bahan B, kacau sehingga rata
  3. Masukkan bahan B kedalam bahan A dan tapis.
  4. Kacau atas api yang sederhana dengan senduk kayu. jangan pekat dan jangan cair sangat. Tutup api dan guna pemukul telur untuk ratakan adunan.
  5. Tuang keatas lapisan bawah dan kukus selama 30 minit.


9 comments:

nuwairani ismail said...

cantik lapisan kuih lapis ni...

Nieza said...

cantikla talam akak ni..talam suji ni memang sedap...lama dah tak buat teringin la pulak..:)

Mak Qis said...

nani> berapa hari akak dok bc resepi samada nk buat ke tak...hahaha...maklum la amatur gitu...takot sehh...mujur jd..

nieza> betul nieza..memang sedap..lega dapat buat dannn makan...hahaha

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Mak qis kita ada sepeket tepung suji,boleh la cuba talam ni .

Mak Qis said...

Puan Ros> buat la...memang sedap sangat pun..jgn kurang apa pun dr resepi tuh sebab memang dh elok semua...saya try kurangkan gula untuk lapisan bawah tuh..saya letak 200gm sbb takot mcm manis sgt..rupanya tak pun...rasanya 220gm tuh mmg sesuai dh manis dia...

wanna said...

kak pina...yg ni nk buh lg 1 tingkat leh x kak, nk buh lapisan kaler putih,,,jd bendera perak...kehkeh

Mak Qis said...

ko kan wana...bab nk lingkup talam akak neh terer je kan..muahaha...kak meria dh rasa semlm..akak bg kat dia..mai ambek dlm hujan2 tuh

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum Kak..
Kak, Naz ni mmg cukup suka tgk kuih talam org buat tp buat sendiri cam malas jer..hehehe... Pekat betul warna lapisan atas kuih akak tu.. Best ni!

Mak Qis said...

w'slm naz...akak dl2 pun malas nk buat...dah tetua neh teringin la nk plak kan...warna tuh sbnrnya x pekat sgt...tapi pasai guna henfon cap ayam kan...pic pun nmpk lain dr asal..hehehe..