Followers

14 October 2011

Karipap Inti Keledek


Selain dari buat serimuka pelangi tuh..saya buat juga karipap....untuk kulit tuh saya guna resepi dari Tun... sebelum neh memang buat gitu jugak...cuma kali neh nak try yang Tun punya...sedappp Tun...saya bawak gi kerja...pakat kata sedap...kulit dia tetap rangup walau dah sejuk...memang pasneh ikut resepi neh la...konfem hehehe...

Inti plak saya guna keledek...mak bagi masa balik kampung minggu lepas...sebelum2 neh saya memang tak pernah la buat karipap berinti keledek...sebab tak suka...neh citer zaman bebudak dulu2 la...memang boleh mendatangkan kemarahan jika mak buat karipap boh inti keledek neh..teros boikot tak nak makan...hahaha...mengada je kan...sebab saya suka inti kentang saja...langsung la untuk anak2 pun tak pernah la saya buat inti keledek neh...

Bila buat hari neh...ada ke patut anak bongsu saya tanya > mak boh carrot ke neh< hahaha...sampai tak kenai la kaler oren keledek dengan carrot tuh....naseb baek la hari neh buat..boleh la anak2 ku rasa....rupanya sedappp...ekeke...udah tua2 neh taste bud pun dah berubah....

Bahan2 (dlm 35 biji)

Utk doh:
  • 4 cawan tepung
  • 2 sudu besar marjerin (panaskan bersama minyak)
  • 1/2 cawan minyak (panaskan)
  • 3/4 cawan air
  • 1/2 sudu kecil garam
  • *saya tambah sedikit gula



Cara2: 


panaskan margerin dan minyak dlm periuk. tutup api. tengah panas2 tu, masukkan tepung dlm periuk td dan gaul guna garpu (jgn guna tangan, melecur nnti). dh sejuk siket, campur garam n air sedikit2. Uli sampai x melekat di tangan. sedia untuk digunakan. (cara gaul dgn minyak panas ini adalah utk dapatkan kulit yg rapuh)



>>Terimakaseh Tun...akak kopipes yer...


5 comments:

Sheila Shafeareen said...

salam dah sampai sini juga karipap tun yee ok kan kulitnya saya pun suka..ingat nnt cuti2 nak buat lg

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Mak Qis ,cantik klim tepi tu.Kita buat main picit-picit je

tun_telani said...

kak qis ^^ terima kasih sudi buat kulit karipap guna resepi niii.. muakks! hihi

mala said...

mala tak pandai buat karipap. fail memanjang. teringin nak cuba resepi ni.

Mak Qis said...

tun> terimakseh kongsi resepi...neh akak dok berkira nk buat lagi neh..nk guna inti sardin plak

mala> try la resepi neh mala..sure tak kan kuciwa hehehe