Followers

23 October 2011

Talam Sagu


Resepi yang dah lama terperam dalam folder...takut nak cuba buat hehehe...buat pagi tadi...ehh pagi semalam la kan (Sabtu)...stok sagu pun betul2 secawan je....dengan gigihnya buat la juga..sebab dah lama keinginan nak membuat...punya la doa semoga jadi...

Alhamdulillah...jadi la jugak..walaupun tak secantik orang lain yang membuat talam neh..bagi saya..ok dah laa...cuma nampak sememeh sebab potong masa suam2....Resepi asal dari Kak Anim..memang saya ambil dari situ pun...terimakaseh Kak Anim..sedap talam neh...orang lain dah berkurun buat...tak pe...better late than never...hehehe...tuh je la memanjang yg saya dok cakap pun...

Resepi CnP dari Kak Anim

Bahan-bahan:-
Lapisan bawah

2 cawan santan cair
1 cawan sagu-cuci dan rendam sebentar
1/2-1 cawan gula pasir-akak letak 1 cawan
garam secukup rasa
pewarna merah secukupnya

cara membuat

Sapu acuan dengan minyak dahulu
Gaulkan semua bahan hingga sebati
Tuangkan ke dalam loyang dan kukus selama 30 min
Cakarkan permukaan lapisan bawah dengan garfu
Letak adunan lapisan atas

Lapisan atas

3 cawan santan pekat
1 cawan tepung beras
1 sudu teh garam

cara-cara:-

Gaulkan semua bahan supaya rata
Tapiskan ke dalam kuali tak lekat(non stick pan) dan kacau sebentar atas api
Apabila nampak pekat tutup api dan tuangkan ke atas lapisan bawah
Kukus lagi lagi selama 20 minit



2 comments:

nuwairani ismail said...

kat cni xde jual santan segera. kalau nak pon kene perah sendiri. santan kota pulak x best baunya..erm..kene balik semenanjung dulu la baru jumpa santan ni

Mak Qis said...

nani> akak mmg guna santan kotak jer...samada cap kara M&S atau cap Ayam...tapi ok je guna yg kotak neh...