Followers

27 October 2011

Peach Panna Cotta

Saya buat panna cotta neh ptg semalam...kena tunggu berjam2 la dulu sebelum makan...dah malam...terlupa terus...pagi neh baru ngap...perghhhh sungguh la saya tak menyangka bahawasanya rasa menda alah tersangat sedappp....menyesal tak buat awal2 dulu...kalau tak, mesti dah lama saya rasa sedap tuh dan dah berulang kali saya buat....nyesal nyesal huksss....

Ingatkan susah sangat...padahal pejam mata pun...memang tak bleh buat..hahaha...dah tak nampak nak buat mcmana...kena bukak mata jugak...saya tengok ramai yang dah buat...dah lama depa buat kan...saya ambek resepi dari allrecipe .... yang membuatkan saya teringin nak buat panna cotta neh sbb tgk ulangan masterchef junior Australia tuh laa..ada depa ajar bebudak neh buat panna cotta strawberry...terus teringin ...tapi saya tak ada strawberry...guna peach...oooo sedapppp...masam2 manis gitu...masyukkk...

Part untuk sauce peach tuh..saya just blended the peaches with 1 tablespoon sugar (4 halved peaches)...pastu saya diced 4 peaches letak dalam panna cotta tuh...yang blended tuh letak atas panna cotta..

Saya CnP dari allrecipe
INGREDIENTS:
1 1/2 cups milk
1 (.25 ounce) envelope unflavored gelatin
1 1/2 cups whipping cream 
1/4 cup white sugar
2 teaspoons vanilla extract

DIRECTIONS:
1.Pour the milk into a bowl; sprinkle the gelatin over the milk. Allow mixture to sit until the gelatin softens, about 5 minutes.
2.Combine the cream and 1/4 cup sugar in a saucepan over medium heat. Stir in the gelatin mixture; cook and stir until gelatin dissolves completely, about 3 minutes. Add the vanilla extract. Pour the mixture evenly into ramekins; cover and chill at least 4 hours.
*saya guna canned peaches

2 comments:

nuwairani ismail said...

dah lama nak buat. peach dlm tin pon dh beli. masalahnya nak cari whipping cream tu satu masalah..haih...

Chah said...

Mak Qis, sayapun lewat menerai dulu..rupanya sedap ya amat...pastu sume buah nk diterainya...nangkapun saya entam try jugak...kik kik...