Followers

31 October 2011

Talam Cendol

 
Neh antara resepi talam yang dah lama saya teringin nak buat....alhamdulillah menjadi elok la jugak, cuma bahagian bawah tuh macam keras sikit...harap2 pasneh kekuih talam yang lain pun menjadi juga..InsyaAllah...saya pun dah seronok nak menalam...kalau tak sebelum2 neh memang fobia sungguh...

Resepi dari Jurnal Bdaria...yang dipanjangkan dari Chef Asma...Bdaria dan Chef Asma memang tak boleh dipisahkan hehehe...saya pun kalau ada kesempatan teringin nak berguru dengan Chef Asma neh...tapi tuh laa...kita neh jauhhh...kalau dekat..InsyaAllah...

Resepi saya CnP dari Bdria...terimakaseh atas perkongsian ini...

Lapisan bawah

Bahan A

200gm tepung beras*
250ml santan pekat*
450ml air*
1 tbsp tepung jagung*
150gm gula caster
1 tsp garam
Bahan B

200gm cendol @ 1 paket kecil< saya letak 250gm

Cara-caranya:-
  1. Satukan bahan bertanda (*) dan tapis kedalam periuk. Masukkan bahan lain dibahagian A
  2. Masak bahan A sehingga naik wap (jgn sampai pekat sangat, sekejap sahaja atas api, guna senduk kayu utk mengacau. kacau sentiasa dan bila terdapat ketulan tepung disenduk kayu, tutup api dan guna hand whisk untuk ratakan adunan tersebut)
  3. Angkat dan masukkan cendol. Gaul rata
  4. Masukkan kedalam loyang 10 x 10 x 2 yang telah disapu dengan sedikit minyak dan dialas dengan plastik
  5. Kukus selama 25 minit
  6. Selepas masak, cakar-cakar dengan garpu

Lapisan Atas
Bahan-bahannya:-
Bahan A
    300gm gula merah (saya guna gula melaka+gula merah)
    50gm gula castor
    500ml air

Bahan B
150gm tepung gandum
3 biji telur (boleh guna 5 biji kalau nak banyak telur
250ml santan pekat
1/2 tsp garam
Cara-caranya:-
  1. Masak bahan A sehingga gula hancur dan sejukkan sebentar
  2. Satukan semua bahan B dan kacau sehingga sebati
  3. Masukkan bahan A kedalam B dan tapis dan masukkan kedalam periuk
  4. Masak sehingga naik wap (jangan pekat sangat, masak sekejap sahaja)
  5. Tuang keatas lapisan bawah dan kukus selama 30 minit




11 comments:

chikadakbiru said...

salam perkenalan dari Cb..
wahh beshnye menu talam cendol tuh...cb tak pernah merasa talam cendol nih...harus cuba..tp itu laa..kalau wat..2 org jer yang makan kat umah tuh..yg lain semua sedekah kat org.. :))

cikmanggis said...

salam makQis..cantik talam ni.Cm selalu gagal jika buat talam.Tak cantik seperti orang lain buat.Terfikir nak ke kelas belajar buat kuih talam.Saja suka-suka.

tun_telani said...

wahh.. rajinnyer menalam.. mcm byk je dpt satu adunan tu.. ce tapau sket ke tun.. x byk xpe, satu tupperware pun cukup la. hihi ^^

Chah said...

Mak Qis, dapppnye talam cendol tu...tapi nampak elok je tang putih tu?

zarin said...

rata2 dah nampak kuih talam ni. asyik terbayang kesedapannya aje..nak buat sendiri tk taulah tahun bila tu ya ;D

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum kak..
Wahhh talam cendol. Tak pernah buat lagi. Selalu buat puding cendol jer. Sedapnya nampak.. Naz c&p resepi ni ye kak. Bila2 senang nak buat. Teringin lak bila tgk gambar yg akak letak ni..

rahel said...

Selamat mlm Mak Qis..sedapnya talam cendol tu...

Terima kasih sudi follow blog Rahel.

Rahel pun nak follow Mak Qis gak.

Mak Qis said...

Salam cb...akak pn tak ramai kat umah...kalau buat kekuih neh 3/4 mesti bwk g tmpt keje...

Mak Qis said...

CM..kita dl pn failed manjang...skrg je mcm ok sket..tuh yg kemain buat lagi

Mak Qis said...

Tun> alamak...dah habis laa...tak pe nnt akak menalam...akak simpan kat tun yer...hehehe

Chah> rupa mmg nmpk elok..tapi macam keras skit..tapi tadi akak bwk g jamu kat kwn2 abeh licin...hahaha...so tang keras tuh mcm bkn mandatori laa..

Mak Qis said...

zarin> akak pun skrg je yg kemain menalam...sblum neh tgk jer org len buat pastu dok sebuk jeles...hahaha

naz> akak x pnh buat puding cendol...nnt pn bleh try...