Followers

16 October 2011

Nasi Ayam


....bukan Ipoh mali punya...hahaha....semalam dok sembang dgn my friend Sal kat fb...dia bagitau la yang dia buat nasi ayam (semalam)...adehh kita neh terus la teringin dan berazam untuk buat juga hari neh...tapi pagi neh sebok la mengemas rumahtangga...dekat kul 11 baru la pasan yang stok ayam dh habis...kelam kabut la bersiap cari ayam...naseb la ada lagi...pastu pergi kat Bakery cari almond powder lagi...haihhh nak buat macaron lagi la tuh...yerla..selagi tak dapat rupa yang dihajati tuh...memang akan ku terus buat dan buat lagi...

Sebelum neh mungkin saya dah pernah letak resepi (tak ingat la plak...ada kot)...tapi tau je la...tiap kali buat mesti bertukar sebab macam2 idea yang mendatang...apa pun tetap la rasa nasi ayam..idak la jadi rasa nasi beriani pulak kan...

Masa letak pic kat fb..anak yang kat U tuh siap terlioq la plak..kesian kat dia...tak pa...nnt balik mak buatkan yerrr...hehehe

Bahan-bahan:-

Nasi:-
3 pot nasi > cuci bersih
air rebusan ayam secukupnya
2sdb marjerin atau butter (saya guna butter)
2 ulas bwg putih > hiris
1 inci halia > hiris
1 btg serai > titik
garam

Ayam:-
1 ekor ayam> potong ikut suka dan rebus bersama sedikit halia dan bwg putih
kicap masin
kicap pekat (saya guna kicap manis ABC)
sos tiram
minyak bijan
3 biji bawang putih}
1 inci halia}
1sdb lada hitam} ditumbuk

Sup:-
air rebusan ayam
1/2 batang carrot
fishball
sup bunjut
garam
serbuk pati ayam (optional)

Sambal merah:- (kisar)
2 tangkai cili merah
2 biji tomato
2sdb sos tomato
2sdb sos cili
1sdb sos tiram
1sdt gula
1 ulas bawang putih
garam
cuka

Sambal Kicap:-
kicap masin
kicap pekat manis
sos tiram
1/2sdt lada hitam}
2 biji cili padi}
1biji bawang putih}tumbuk

Garnish:-
daun salad (saya guna green romaine)
tomato
timun
daun bawang potong 1 inci

Cara-cara:-

  • Masak la nasi macam biasa (campur semua dan letak lam rice cooker smpai masak)
  • Ayam yang telah direbus, toskan dan campur dengan semua bahan perapan..perap la dalam sejam gitu kemudian goreng je la..
  • Sup plak dimasak macam biasa laa..
  • sambal2 tuh blend semua bahan-bahan dia...
  • Hidangla nasi panas2 bersama segala condiments dia...

2 comments:

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

La.. mak qis kita pong hari ni masak nasi ayam.Esok-esok la masuk N3.Gambor belum siap.

Mak Qis said...

puan ros>laaa....sehati sejiwa seperut la plak kita neh kan...hahaha