Followers

19 October 2011

Popiah Goreng

 
Buat jugak popiah goreng hari neh...kes terliur kat fb my dearest friend si Sal tuh...dia bab menggoda memang terer..haha...neway tq yer Sal...seb bek hang goda aku..bleh kami semua pakat makan popiah hari neh...

Untuk inti saya letak sengkuang, carrot, kacang panjang...pastu tauhu goreng yang didadu kecil2 , scrambled eggs serta crabstick juga digoreng dan didadu kecil2...pastu buat sos dia...huhh...nyamannnn walaupun sosnya agak pedas...utk sos plak saya letak cili kering, bwg putih, gula, garam dan kurma..(maklum la stok kurma kan banyak )..tak per kalau pedas kita telan tepung gomak kat bawah tuh plak...hehehe....

Ok saya letak bahan untuk inti yer...kulit tuh beli la yang segera tuh haa....

Bahan-bahan:-
1/2 biji sengkuang > di sagat
1 batang carrot> di sagat
6 tangkai kacang panjang> potong kecil
2 keping tauhu > digoreng dan dadu kecil
5 batang crabstick > di goreng dan dadu/ potong kecil
2 biji telur > buat scramble egg
1biji bawang besar > dadu
2 ulas bawang putih > cincang
garam
gula
1/4sdt serbuk kunyit
minyak

Cara-cara:-
Panaskan sedikit minyak
Tumis bawang besar dan bawang putih sebentar
Masukkan sayur dan kacau sehingga lembut. Masukkan tauhu.
Masukkan garam dan gula...kacau, angkat dari api dan letak kan dalam penapis untuk tos air yang akan keluar dr inti
Campurkan telur hancur td dan crabstick kedalam inti. Kacau dan boleh la letakkan atas kulit popiah

10 comments:

tun_telani said...

sedapnyer popia.. dh lama x buat. ada kulit popia dlm peti, tp terbeli yg bila goreng dia serap minyak.. stress jadinyer. huhu
ps: mcm sedap je sos tu..

Mak Qis said...

hai tun...ader yer kulit jenis serap minyak? ntah2 yang dh nk expire depa juai...sos tuh sedap...mak akak buat campur dgn halwa pala...tapi akak tak de stok halwa tuh...sbb tuh letak je kurma...

nuwairani ismail said...

hihih...dari hari tu lagi konon2 nak buat popia basah.. sekali dah bancuh tepung, mcm tebal pulak kulitnya...terus masuk tong aje...nak tak nak kene beli readymade kulit popia yang mcm ni jugak la nampaknya...

sos letak halwa pala tu ilmu baru ni...macam sedappppp

Qhaifa Nur said...

salam singgah

berselera sungguh tengok popiah goreng ni...memang simple dan mudah , boleh share resepi ni....uuuumakan panas2 sedap tu...

dah follow jom follow back
qhaifanurin.blogspot.com

EmbunRosaliza said...

Assalam, sedapnya nampak sos tu, kalo mkn panas2 popia ni memang tak sedar diri ni

Zaliedana said...

Assalam kak,sy terliur nengok tang sostuh,nmpak sedap sgt,mak sy pon kalo wat sos gini letak kurma,kadang kismis..

Nieza said...

menarik dan terliur tgk popia ni kak...sedapnya!..kuih abok-abok tu pun nampak sedap..lama dah tak mkn teringin la pulak..:)

Ummi said...

Assalam mama Qis...hehe..thanks ya sudi doakan Aiman x kesaaah tu..hehe, bg sikit kat akak popia ni..ptg kang akak hantar kek eh..kalau ada lebih laa...kek akak buat tu kecik jek...takut mak abah Aiman ni pun x sempat merasa...haha

Mak Qis said...

nani >akak masa zaman rumaja kerjanya tlg mak balut popiah basah jer..mak akak mmg wat juai..dia buat kuah popiah mmg letak halwa pala tuh..blend skali ngan cili...sedappp...

salam Qaifa>..mekaseh sudi bertandang blog akak neh..dtg la lagi yer..

zaliedana> haaa betul2...ada yang letak kismis...akak neh stok kurma banyak..neh pun dok pk nk mereka buat apa la lagi ngan kurma tuh haa

EmbunRosaliza> memang tak sedar diri pun...hehehe...ngap ngap pas satu..satu...tau2 licin jer..

nieza> jom la buat popiah...akak pun berasa nak buat lagi neh...hehehe...

Mak Qis said...

Ummi> sama2...popiah dh abes la kak ummi..hahaha...x pe nnt kita buat lain kita g antar kat akak...tuh kek jgn lupa bg yer..hahaha...