Followers

19 October 2011

Tepung Gomak@ Abok-Abok


Neh kalau kat belah utara memang panggey abok2...kueh yang senang nak dibuat..sedap plak tuh...intinya saya dah buat semalam lagi..resepi sendiri jer...tapi rasanya sama je la memana resepi inti kelapa gula merah neh kan...dah lama saya tak makan kueh neh..dulu masa kecik2, aruah tok saya buat jual kueh neh...pastu mak pun rajin jugak buat...sekarang neh giliran saya la pula buat bagi anak2 makan..

Resepi saya ambek dari tulip77@myresepi.com...tq Tulip... saya CnP dari sana saja la yer...


Bahan-bahan ( 20org )
·         300gm tepung pulut

·         300g tepung kacang hijau

·         * Bahan untuk inti *

·         150gm gula merah

·         1/2 cawan gula putih

·         1 bj kelapa parut

·         1/2 st tepung gandum

·         1 helai daun pandan

Cara-cara

1.  Masak gula merah dan gula putih hingga gula larut. Masukkan daun pandan dan dimasak 

sehingga gula menjadi pekat
.
2.  Masukkan kelapa parut dan dikacau hingga sebati. Angkat dan sejukkan terlebih dahulu.

3. Gaulkan tepung pulut dengan air dan sedikit garam shingga menjadi adunan yang kental

4.    Ambil sedikit adunan dan bulatkan kemudian dileperkan.

5.    Masukkan inti dan dibulatkan dan dileperkan semula.

6.    Masak air mendidih dan masukkan adunan yang telah siap.

7. Masak hingga ianya timbul barulah diangkat dan ditoskan (sama mcm buat buah melaka)

8.  Golekkan dalam tepung kacang hijau dan aturkan dalam piring untuk dihidangkan.

2 comments:

mala said...

assalamualaikum makqis - alahai abok-abok ... mana nak cari orang juai kuih ni. tak dak dah ... sedap ni. kat penang dulu selalu mak belikan untuk breakfast.

Mak Qis said...

w'slm mala...buat je mala...puas makan...hehehe