Followers

21 October 2011

Nasi Dagang dan Gulai Ikan Aya

Saya buat nasi dagang untuk lunch hari neh sebab tak puas makan yang kawan saya Cik Fas bawak semalam...(manjang je tak puas makan) tapi dia buat nasi dagang versi Kelantan yang guna beras merah tuh kan...saya pula buat versi Ganu, campuran beras biasa dan beras pulut...

Seperti sebelum neh, saya guna lagi resepi dari Cik Manggis...yerla orang yang tak ada masa kena guna resepi neh la...tak sempat la kalau guna resepi biasa yang dua kali kukus nasi tuh...memang tak sempat..neh pun siap ngam2 nak pi kerja dah..huksss...Pastu memang saya tak buat la acar...sebab dah tak sempat...goreng papadom jer...ehh bleh ke...hahaha...sendiri mau makan..hentam je laa...

Untuk gulai pula saya guna ikan aya (ikan tongkol/kayu) dan dicampur dengan telur rebus...neh memang masa dok kat blah2 sana dulu tengok depa juai nasi dagang gini la...dan saya guna resepi Cik Manggis juga..memang sedappp...(terus rasa lapa sebab tak makan lagi neh)

Saya letak semula resepi disini yer...tapi untuk nasi tuk saya dah adjust santan/air ikut sukatan saya..sebab saya tak reti ikut yang CM punya tuh..tatau mangkuk dia besaq mana...

bahan-bahan untuk nasi:
2 pot( saiz -160 ml) beras pulut.

4 pot beras biasa(pot yang sama)

3 ulas bawang merah-potong nipis

1 tbsp halba
garam secukup rasa
2 inci halia-mayang halus
1 mangkuk pati santan campur air jadikan 4 mangkuk< saya ikut sukatan nasi tapi kurangkan sikit air..kalau lebih takut nasi terlembek

Cara-caranya:
  • Satukan beras pulut dan beras biasa dalam satu bekas.Cuci bersih dan rendam selama 2 jam.Toskan airnya.
  • Satukan semua bahan-bahan diatas kedalam periuk nasi letrik dan masak seperti memasak nasi putih biasa.

Bahan-bahan untuk gulai:

4 keping 
ikan tongkol 


1 1/2 cawan santan pekat
4 tangkai cili kering
1 biji timun -potong ikut selera masing-masing< saya tak letak
6 biji cili api
1 inci lengkuas
1 keping asam gelugur
7 ulas bawang merah
5 biji telur rebus
1 inci kunyit hidup
1/2 paket kecil serbuk kari ikan
minyak untuk menumis

Cara-caranya:

  • Blend cili kering,kunyit,lengkuas dan bawang merah hingga sebati.
  • Campurkan dengan 1/2 paket rempah kari ikan.
  • Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan yang dikisar tadi hingga naik baunya.
  • Masukkan 2 cawan air dan bila mendidih baru masukkan santan pekat.
  • Kemudian masukkan ikan dan timun serta garam dan gula+asam keping.
  • Biarkan mendidih hingga ikan masak baru taburkan cili api.
  • Last sekali letakkan 5 biji telur rebus.masak sekejap dan padamkan api.

6 comments:

tun_telani said...

wahh.. nasi dagang versi moden! nnti tun nk try wat gini. biasa tun kalau masak nasi dagang mmg guna cara tradisional.. sepagi laa duk kat dapur. hihi

NenetPenne (NP) said...

ni yang buat nak balik kelantan nih...

i tak makan nasi dagang tapi i makan gulai tu dgn nasi putih..ahhh sedap.....

nuwairani ismail said...

dah lama x makan nasi dagang....nak buatnye serba salah...renyah sgt kalo setakat nak makan 2 orang...nak beli pulak, xde org jual kt cni....kene tunggu balik kg la jawabnya

Mak Qis said...

tun> kalau pakai versi tradisional tuh mmg tak leh la wat hari kerja...kena wat weekend..betol tun ckp..seharian dok kat dapo tuh

Mak Qis said...

NP> hehehe...rindu kampung la tuh..akak neh pun rindu nak balik (ceyy mcm la org kelantan kan..)sana...macam2 adaaaa

Mak Qis said...

nani> buat je ikut mcm resepi akak tuh...akak pun buat half portion sbb 3 beranak je yg ada kat umah la neh..yg lain dok asrama...tapi nk makan punya pasal...buat jugak