Followers

26 October 2011

Nasi Dagang Trengganu (versi kukus)


Iyerrrr....saya buat lagi nasi dagang...anak2 semua ada neh...yang teringin nak makan sbb hari tuh tgk kat fb mak depa...udah terliur....kesian plak...so buat la lagi...memandangkan hari neh cuti...saya pun buat versi kukus punya...sebelum neh saya tanak jer...yerla..mana sempat nak kukus2 kalau hari kerja...weekend atau cuti gini sempat la buat...dan juga saya buat acar timun nanas...

Kali neh saya ambek resepi dari mesra net....menjadi elok...so this is surely a keeper laa...Terimakaseh untuk Hajah Akmarina Bt Haji Abdullah kerana sudi berkongsi resepi nasi dagang neh...dan  untuk gulai kali neh  saya combined beberapa resepi sehingga terhasil la gulai neh... sedappp...kira puas hati dah laa... 

Saya CnP dari mesra.net jer...

Bahan-Bahan:
3 Cawan Beras Siam
1 Cawan Beras Pulut
2 Cawan Santan Cair
2 Cawan Santan Pekat
4 Ulas Bawang Merah(dihiris halus)
1 Inci Halia(dihiris halus)
Sedikit halba
Garam Secukup Rasa

Cara-cara Membuat Nasi Dagang:

Beras dan beras pulut yang telah direndam selama 6 jam ditoskan dan kemudian dikukus selama 1/2 jam.Angkat dan masukkan santan cair serta digaul rata dan dikukus sekali lagi hingga masak.Angkat dan masukkan santan pekat,halba,bawang merah,halia dan garam secukup rasa.Bahan-bahan ini kemudiannya digaul rata.Nasi Dagang Terengganu sudah siap dimasak dan sedia dimakan. 

Bahan-bahan untuk gulai

2 ekor ikan kayu/tongkol/aya> dicuci bersih dan rebus dengan asam keping dan garam
5 biji telur > direbus
*1inci halia
*1 inci lengkuas
*1 inci kunyit hidup
* 2 biji bawang besar
* 1sdt jintan putih
*1sdt ketumbar
*6 tangkai cili kering
* 3sdb serbuk kari
1 biji timun > dipotong ikut suka
3 tangkai cili hijau
10 tangkai cili padi thai
1 cwn santan pekat
air rebusan ikan
air secukupnya
2sdb kerisik
2 asam keping
gula (nak letak gula kerek/nisey pun tak pe)
garam 
minyak untuk menumis

Cara-cara
Kisar semua bahan bertanda*
panaskan minyak dalam kuali dan tumis bahan kisar sampai pecah minyak. Masukkan santan. air rebusan dan air.
masukkan ikan,kerisik, asam keping, timun, gula dan garam. Didihkan kuah...kemudian masukkan cili..biar didih sekali lagi dan tutup api...

6 comments:

Acik Erna said...

Assalam mak Qis..acik pun tak pernah buat nasi dagang kukus..biasanya acik masak macam masak nasi biasa aje.tapi guna santan..

tun_telani said...

alahai.. sedapnyer nasi dagang.. tun pun terpikir2 nk buat, tp xde ikan tongkol pulak. dh pesan dh kat hasben kalau dia kuar tolong belikan, tp sampai arini xde pun wat balik ikan tongkol. keciwa.. hehe..

Sofea said...

nasi fav akak niii..:)

Mak Qis said...

Acik Erna> sebelum neh mmg dok tanah macam masak nasi biasa tuh la..neh la nk try kukus...sedappp...hahaha...
tapi hari kerja mmg x leh buat laa...x sempat

Mak Qis said...

Tun> akak tngok Cik Manggis guna ikan tenggiri...ok je tuh...ikan aya neh susah nk dapat kat sana yer...

Mak Qis said...

sofea> rakyat kat umah akak neh pun semua gemar nasi dagang...tak de la nak beli dh pasneh...arap2 ler...hahaha