Followers

07 March 2011

Ayam Harum Thai

Pepagi buta dah merayau blog orang..haha…tak pe…jalan2 cari resepi…singgah kat blog yatimemories tadi..nampak la dia buat masakan neh…sebenarnya sejak ummi posted resepi tuh dulu..dah memang teringin nak buat…so hari neh baru la berkesempatan membuatnya..

Cuma saya tak ada lada benggala tuh…sama macam yatie, saya guna cili merah, pastu saya ketuk 4-5biji cili padi..lempar je dalam tuh…senang sangat nak membuatnya…mekaseh yer ummi…siap dah lunch saya hari neh…


Saya CnP dari blog ummi... 

sumber> ummi zaihadi
Bahan-Bahan
·                     1/2 ekor ayam (dipotong kecil/ikut suka)
·                     2 batang serai - dititik (akak letak 3 btg)
·                     4 helai daun limau purut - (akak letak 6 helai)
·                     2 biji lada benggala - belah 4 (akak guna yg hijau & merah)>saya guna  cili merah dan tambah cili padi yang dipecah2kan sket
·                     sedikit gula dan garam secukup rasa
·                     4 sudu besar minyak untuk menumis
Bahan A (dihiris nipis/ditumbuk):-
·                     1 biji bawang besar
·                     4 ulas bawang putih
·                     1 inci halia
Bahan B (dicampur, jadikan sos):-
·                     3 sudu besar sos cili
·                     1 sudu besar sos tomato
·                     2 sudu besar pes tomyam
·                     2 sudu besar kicap cair
·                     2 sudu besar kicap manis
·                     1 biji limau nipis - ambil jusnya
·                     daun sup - dihiris halus-halus
Cara Memasak:-
1.        Gaul ayam dengan serbuk kunyit dan garam dan goreng sekejep separuh masak je. Angkat dan ketepikan.
2.        Tumiskan bahan A sampai wangi.
3.        Masukkan bahan B dan kacau rata dan naik bau wangi jgk.

No comments: