Followers

17 March 2011

Dulce De Leche


Akhirnyaaaaa…berjaya juga saya membuat dulce de leche…..berkat membaca blog kawan-kawan yang telah membuatnya serta berkat kata perangsang mereka..terutamanya Puan AyuBabe itewww…hehehe…thanks ayu…sebenarnya tengok resepi dan pics masakan dari dulce de leche dia yang buat saya semakin tak dapat menahan diri untuk join operasi dulce ini…hehehe…mana tak nya dengan kek dia dengan brownies dia (yang neh memang bleh buat tekanan perasaan…hehehe)

Malam tadi saya gi jugak cari susu pekat manis…memula saya pergi kedai runcit biasa je…2 kedai saya singgah tapi tak ada yang jual susu pekat, semuanya jual krimmer manis..dah baca review kengkawan..kalau guna krimmer tak jadi elok… kemudian saya pergi ke pasaraya dekat je dengan rumah mak saya neh (ooo saya masih di kampung, jap lagi nak balik )..nasib baik la ada…saya beli 4 tin dan buat dulce de leche kesemua sekali…haa..gasak la ko nak perabih guna semua…tak  pe…intai2 rumah member blog, banyak resepi leh ambek tuh…

Saya  rebus guna pressure cooker…kejap je..ikut kata ayu dan yang lelain tuh…45min atau 1 jam…saya buat 45min je…Alhamdulillah menjadi jugak…dalam takut2 tuh…hehehe..takut tin meletup laa….



2 comments:

Ayu said...

Assalam mak qis,
another teman yang sudah termakan godaan ddl ni ya!!..wakakaka..
alhamdullilah dah menjadi, roti bun inti ddl kat atas tu pun another ways of using ddl kan..actually banyak juga kegunaan ddl ni ..tinggal untuk kita nak explore the usage tu aje..apa2 pun thanks sudi cuba dan kita rasa bangga sebab telah berjaya menggoda mak qis..hihi..lepas ni project apa lah tu dgn ddl niya..


ps: ddl ni boleh tahan diluar kalau tak dibuka tinnya ..ikut expiry date product itu sendiri..kalau dah dibuka letak dlm fridge lebih elok, takut kat luar rosak pulak..

fynn said...

Assalam ayu....
iyerrrrr mmg suda tirgudaa sama dll tuh...dasat penangan dia kan..g mana pun semua pakat nak buat...mana nak bleh tahan ayu oiii...
pasneh harus la brownies plak...dok ngidam lama dh,..start ayu tayang itu hari..leleh2 dh air liur neh...seb bek tak pregnen...hehehe...
neway ayu..thanks again yaa...