Followers

21 March 2011

Kek Gula Hangus

Kek gula hangus neh diambil dari Resepi Diana, kek gula hangus Puan Halimah, dah banyak kali buat..cuma utk tahun neh..baru neh la saya buat..ada orang yang suka sangat makan..so saya buatkan la...
Kek neh sedap dan tak manis sangat..saya suka la gini..lagi satu seperti biasa..derhaka tuh mesti ada...hahaha...neh bukan sebab apa..sebab stok susu pekat tinggal sikit, so saya campur la dengan dulce de leche...hahaha..semua ko nak taruk menda alah tuh kan..dah ada..boh je la..hehehe...tapi memang sedap...tak ada la nak ubah rasa jadi pelik ke apa...so sesiapa yang masih ada stok dulce de leche tuh..sila la try..saya ada 21/2 tin lagi..tuh yang kemain semua nak dibubuhnya...

Projek ddl saya pasneh mesti la brownies..tak kisah la brownies Ayu atau Love..dedua pun mengancam tak hengat2...haihh...dok taip entry neh pun saya terkenang2 brownies depa...

KEK GULA HANGUS PUAN HALIMAH

Bahan untuk gula hangus
1 cawan gula
1 cawan air panas
2 sudu besar mentega

* Gula digoreng dgn api sederhana besar. Bila gula dah agak cair masukkan air panas(Bab ni kena hati2 sikit tau! Nanti dia meletop letop. Apa pun tutup api & cepat2 masukkan air panas tadi sambil standby pegang penutup kuali... Lepas tu masukkan mentega kacau sampai mentega tu cair. Ketepikan.

Bahan untuk kek
4 biji telor
1 cawan susu pekat> saya letak 1/2 cwn susu pekat dan 1/2 cwn dulce de leche
1 cawan tepung gandum
2 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil esen vanila

Cara-caranya
Pukul telur sampai kembang & pekat.
Masukkan susu pekat - Mix hingga rata.
Masukkan tepung & soda bikarbonat yg diayak terdahulu.
Tuang kan esen vanilla.
Last kekali, masukkan gula hangus tadi.

Perap adunan ini selama 3 hingga 4 jam (Bertutup) Untuk mendapatkan sarang yang cantik.

Dibakar selama 60 mnt suhu oven 160 api bawah sahaja. Balance terakhir 11 minit tu pulak api atas dan bawah.

5 comments:

anymz said...

salam mak Qis,banyaknya menu sedap2 yang akak terlepas pandang,kalau mak qis tak singgah dapur akak semalam memang akak tak perasan..terima kaseh sudi singgah..sorry lah takde kek atau kopi utk di hidangkan..lenkali kita tukar2 menu pulak ya..kekeke

sebelum tu meh sini kek gula hangus akak nak rasa..feveret akak nih..

Sue @ Nenie said...

Salam..Wahhhh bestnya kek gula hangus..Inilah satu-satunya kek yang selalu buat saya rasa down (faillah tu...)he he he he

fynn said...

Assalam kak anim...dapur kak anim tuh tempat wajib saya lepak..hehehe...tuan umah x de pun saya ngendeng dok jugak...sambil menelan air liur...x pe nnt kita tukar2 menu...dan kopi jangan lupa ye...baru leh sembang lama..hahaha

fynn said...

sue...try la kek puan halimah neh..harus tak fail..senang sangat nak membuatnya..sedap plak tuh

Ayu said...

Assalam mak qis,
wah good idea betul gunakan ddl for part of the bahan2..creative mak qis!!..nak rasa kek gula hangus ddl ni ada lagi tak?..