Followers

02 March 2011

Tomyam Udang dan Sotong


Menu hari neh..tomyam udang dan sotong…sapa ada resdung jenuh la gatal hidung pas neh…sila jangan makan banyak2…pastu saya buat kangkung goreng belacan dan telur dadar sos ikan.
Terajin dan terlebih masa la pulak hari neh kan..so pi buat chocolate durian chiffon cake…sedapppp…adehh hanyut la diet hari neh..hukksss….

Resepi tomyam neh saya ambek dari buku Tasty Thai Cuisine> koleksi terpilih Patsie Cheong.

Bahan-bahan:-


(A)
150gm udang
150gm sotong
150gm cendawan abalon(saya ganti dedua cendawan neh dgn cendawan tiram)
150gm cendawan butang
daun pudina  (tak de stok)
1sdb tepung ikan lidah panggang (tak letak> tatau apa dia..hehe)
1 mangkuk bawang goreng, dipotong halus


(B)
2 tangkai bunga kantan
3 btg serai
3 keping lengkuas
10 helai daun limau purut(tak letak> tak de stok)
5 tangkai daun kesum
3 tangkai pucuk parsli cina (?? pucuk apo??harus la tak bubuh jugak kan)
10 tangkai cili kering(tak letak pn)


(C)
300ml pes tomyam(saya letak 2 bungkus pes tomyam adabi jer)
1 mangkuk tomato lecek (saya letak tomato yang dipotong baji jer)
10 ulas cili padi(saya tumbuk bg pecah2 sket cili neh)
2 kiub ikan bilis
jus asam limau
sos ikan dan gula secukup rasa
2sdb minyak untuk menumis
2 1/2 Liter air


Cara-cara:-


1. panaskan minyak dalam periuk. Tumis (B) hingga wangi
2. masukkan (C) dan air. Biar sampai mendidih. Kemudian kecilkan api dan biar mendidih selama 30min.
3. Tapiskan sup kedalam periuk yang lain . Masak sekali lagi sampai mendidih. masukkan bahan (A). didihkan sekali lagi dan tutup api.


* kalau ikut betul2 bahan dia...sup/kuah tomyam neh merah pekat..saya tengok pic dalam  buku.. dah saya derhaka...kuah tak de la pekat gitu..pucat jer...tapi dah cukup sedap pun...
*resepi tak de letak sayur...saya bubuh brokoli, carrot, cauliflower dan celery. 
*dalam buku nama dia> Sup Makanan Laut Tomyam...suka2 ati aku je menukar namanya kan...

2 comments:

Ayu said...

Assalam mak qis,
samalah lauk kita hari ni..tomyam udang & kangkung goreng tapi kita punya goreng ikan masin..hehe
favourite anak2..

Mak Qis said...

salam ayu..haah kan...kangkung goreng ikan masin pn sangat sedap...lama x buat...ayu telah mengingatkan akak...hehehe..kena buat nnt..