Followers

18 March 2011

Pandan Cranberries Bun



Ternampak bun neh kat blog mamafami..so try la buat..nama asal pandan raisins bread tapi saya tak ada stok raisins..so ganti dengan cranberries…lagipun saya lagi suka cranberries neh dari raisins…seperti mamafami saya pun tabur kelapa kering atas bun tuh..


Tadi saya dah rasa…lembut, gebu dan sedap..Cuma saya rasa macam kurang manis. Sesiapa yang nak cuba boleh la tambahkan sikit lagi gula tuh..dan lagi satu esen pandan tuh saya  letak 4 titik..memang tak berapa bau pandan nya…saya pun tak berapa reti nak agak banyak mana nak letak..tetapi bun memang sedap…buat minum petang..cicah teh ‘o’ panas..masyukk…dah la hujan kat tempat saya neh…


Resepi ambil dari blog mamafami..seperti biasa saya CnP je. Terimakasih mamafami…

PANDAN RAISINS BREAD 
Source : Chef Khoo See Yew 

Ingredients : 
A : 
350g high protein flour 
5g milk powder 
2.5g bread improver 

B : 
50g castor sugar 
1/2 teaspoon salt 
30g egg > saya letak 1/2 biji telur
200g cold water 
6g instant yeast 
few drops pandan essence 
green food coloring 
20g santan powder > saya letak 50gm

C : 
30g butter 
150g raisins (soak for 1 hour, drained) 
Method : 

1. Combine all B and add in A. 
2. When it forms almost a dough, add in butter and knead till it forms soft and smooth dough. Add in soaked raisins, mix well. 
3. Cover and prove for 30 minutes. 
4. Divide into 50g each and arrange in a baking tray. 
5. After the dough had doubled the size, brush with egg wash and sprinkle some dessicated coconut on top. 
6. Bake in a preheated oven at 180 C for 20 to 25 minutes or till golden brown. 


2 comments:

Sue @ Nenie said...

Salam Kak..
buat minum petang bersama kopi panas....Sedappp ni

Mak Qis said...

assalam sue...betul tuh..dengan kopi panas pun masyuk...hehehe..