Followers

27 March 2011

Kek Tapai.

Neh saya tunjuk pic kek tapai dulu la yer...sebab ada yang bertanya dah tuh..hehe..sekarang saya berada di KL..dari hari Khamis baru neh..sebab tuh la tak sempat nak update..resepi saya akan masukkan lepas balik nanti..ehh jap lagi pun nak balik... Kek neh guna tapai ubi bukan tapai pulut yer...tapi sedap sebab ada masukkan cheddar cheese juga..


* updated entry with the recipe...
sumber:> penyulawa

Bahan-bahan:-
300g tapai ubi - buangkan empulur> saya letak 350gm
6 biji kuning telur 
4 biji putih telur 
200g gula pasir halus/kastor 
1/2 sudu teh serbuk vanilin > saya letak lemon essence..sedap sgt bau n rasa lemon
150g mentega - dicairkan 
100g keju cheddar - parut 

Ayak: 
175g tepung gandum 
1/2 sudu teh baking powder> saya letak 1sdt
25g susu tepung 

Cara-cara:-
Siapkan loyang bundt diameter 20cm. Sapu butter dan tabur dengan sedikit tepung. 
Lenyekkan (hancurkan) tapai ubi dengan garfu, ketepikan. 
Pukul telur dan gula hingga kembang. Masukkan serbuk vanillin dan tapai lenyek sedikit demi sedikit sambil dipukul rata. 
Kemudian masukkan tepung, gaul rata. 

Tuang mentega cair dan gaul rata. Tambahkan 75g keju cheddar parut, gaul rata. 
Tuang adunan ke dalam loyang, ratakan. Taburkan lebihan keju. 
Bakar dalam suhu 160 deg C selama 45 minit hingga kek masak. Angkat dan sejukkan. 
Keluarkan kek dari loyang. Hidangkan.

*saya guna loyang segi empat 9x9.


No comments: