Followers

31 March 2011

Daging Blackpepper

Tak tahu la kenapa saya malas sangat nak update blog neh… mungkin sibuk dan banyak kerja sangat kot..hehehe…sebuk la sangat…tapi rasanya lebih kepada malas…pics dah transfer ke laptop dan juga dah edit semua..tapi nak masukkan ke blog tuh jadi berat betol…bukan saya tak bukak blog…siap blog walking lagi haa…haihh…saya neh memang seorang procrastinator..suka delay2 kerja…padahal melambak kerja2 tuh…

Bila malam..mata pun dah berat…cari bantal lagi best..

Daging blackpepper neh..resepi dari dayang jack…mekaseh dayang…saya cnp je la yer…

Bahan-bahan :
  • 200 g daging (direbus dan dihiris nipis)
  • 3 sb sos lada hitam
  • 1 sb kicap pekat
  • 1 labu bawang besar (dimayang)
  • 2 ulas bawang putih (dicincang)
  • 1 cm halia (dicincang)
  • 5-6 biji cili api (diketuk)
  • sedikit kicap manis
  • hirisan kapsikum secukupnya > saya guna cili padi dan cili merah
  • sedikit perahan jus lemon
  • sedikit hirisan daun sup
Car-cara :
  1. Perapkan daging bersama sos lada hitam dan kicap pekat selama 30 minit.
  2. Tumis bawang putih, halia dan bawang besar hingga wangi. Kemudian masukkan cili padi. Kacau lagi.
  3. Masukkan daging yang sudah diperap tadi dan sedikit air. Kacau dan biarkan ia mendidih seketika. 
  4. Masukkan kicap manis dan daun sup. (boleh bubuh garam jika perlu).
  5. Masukkan kapsikum dan perahan jus lemon. Sebatikan.
  6. Setelah masak, bolehlah dihidangkan dengan nasi panas.


Dan saya pun ada buat sup sayur…resepi biasa2 je..main campak apa yang ada dalam fridge tuh…pastu saya letak juga suun dan fuchuk…saya suka sayur gini…ratah2 je pun dah sedap…

No comments: