Followers

20 March 2011

Kek Gulung Kasih

Hajat di hati nak la buat brownies yang kat umah love tuh,tgk pics je pun dah drooling kemain lagi neh...tapi apa kan daya rupanya stok cream cheese dah habis...punya la tak perasan..tak pe nanti nak restock semula..selalu saya beli 2kg cream cheese philadelphia tuh.. sebab tuh saya dok rasa macam ada lagi...rupanya saya lupa hari tuh masa balik kampung saya bawak balik cream cheese tuh...maklum la kat kampung susah nak cari cream cheese neh..
Jadinya saya pun beralih arah la..buat kek gulung kasih..menggulung la pulak kan...senang sangat la buat kek gulung DJ neh...haihhh DJ tuh buat apa pun cantik je hasilnya...saya nak tunjuk rupa kek saya kat sini pun segan..hahaha...pasrah je la...dah memang tuh je yang termampu...
Btw, saya guna blueberry filling sebagai sapuan dalam kek tuh...pastu saya rasa kek saya neh ada macam-macam rasa dan bau..sebab untuk warna plain tuh saya letak esen vanilla. Yang hijau saya letak esen pandan, pink pulak campur dengan strawberry emulco yang yang kuning tuh lemon emulco..haaa..gasakla macam-macam rasa yang ada..masa bake tadi semerbak je bau nya...
Kepada Puan DJ...terimakaseh bebanyak yer...puas hati buat kek gulung neh walaupun hasilnya tak seberapa dan..dan.. sikittt...hehehe...kena buat dua adunan la lain kali...

Resepi saya CnP dari blog DJ...mekaseh sekali lagi yerr...

Bahan-bahan :
  • 70 g tepung gandum (diayak)
  • 1 sudu besar susu tepung
  • 3 biji telur A
  • 60 g gula kastor
  • 60 ml minyak masak sayuran/minyak jagung
  • 1 sudu kecil esen vanilla
  • 2 sudu kecil ovalette
  • Pewarna merah, hijau dan kuning

cara-cara :
  1. Panaskan oven 170-180C. Seperti biasa, sediakan loyang swiss roll. Alaskan dengan baking paper. Sapukan dengan sedikit mentega. 
  2. Satukan kesemua bahan di atas (kecuali minyak dan pewarna) di dalam mangkuk adunan, kemudian putar hingga gebu. 
  3. Setelah itu, tuangkan minyak masak/minyak jagung sedikit demi sedikit dan kacau sebati dengan senduk kayu atau rubber spatula. 
  4. Ambil 4 sudu besar untuk setiap adunan yang diwarnakan merah, kuning dan hijau. 
  5. Tuangkan adunan yang kosong di dalam loyang pembakar dan ratakan. Kemudian, tompok-tompokkan adunan merah, hijau dan kuning di atasnya (rujuk gambar di bawah). Tak perlu ditekan atau diratakan. Tetapi kalau hendak buat corak pun boleh juga.
  6. Kemudian bakarlah hingga keperangan selama lebih kurang 20 minit. (DJ guna suhu 180C dan bakar kek selama 17 minit sahaja). Kepanasan suhu bergantung pada jenis oven masing-masing.
  7. Setelah masak, keluarkan terus dari oven dan terbalikkan kek dan sejukkan sebentar. 
  8. Kemudian sapukan dengan jem/krim mengikut citarasa sendiri. 
  9. Gulung kek dengan kemas. 
  10. Bolehlah dipotong dan dihidangkan. 

6 comments:

Lee said...

Hello Mak Qis, I love your this cakes. Love the beautiful colours too.
I can imagine it requires dexterity, delicacy, finesse, coordination and patience, not to mention that special ingredient called 'love'....
Ada lagi? Ha ha.
You have a nice day and keep a song in your heart.
Lee.

ady said...

wow!terliurnya..cantik warna kek gulung tu...marvelous!!

DjDayang Jack said...

salam Mak Qis...

wah!! cantiknya kombinasi kaler kek nih..terus lapo perut..hehe. ptg ni x buat minum ptg lg..msh terbayang2 kek gulung. my daughter suke sgt kek ni.

trm ksh byk2 yer krn sudi mencube resepi ni. Dgn mcm2 perisa tu gerentilah sedap kan. Ape plak x cun, mmg cun habis dah tu...hrp2 jgn serik utk mencube lg ekk...tqvm.

fynn said...

Hai uncle Lee...tq for dropping by..
the special ingredient 'love' is everywhere in the recipes here..btw..sudah habis la uncle...hahaha...do come again..i'll make sure i keep some for u next time..

fynn said...

ady...sedap kek gulung dayang neh...mmg tak cukup satu gulung..neh pun dok berkira nak buat lagi...

fynn said...

DJ..warna memang la mengancam..tapi ada cacat tuh...kulit dia mengelupas...hahaha...tak licin mcm Dayang punya kek gulung...haishhh nak kena buat lagi tuh...x puas lagi neh..mekaseh ye dayang