Followers

22 May 2011

Cranberry Chocolate Chips Scones


Dah lama teringin nak makan scones...pernah dulu buat sekali...lamaaa sangat dah..sampai dah lupa macamana rasa dia...kali neh ingat tak nak la buat yang plain..nak letak something dalam scones tuh..so browsed beberapa sites jumpa la satu resepi yang tak banyak sangat adunan dia..ada tuh sampai 6 cwn tepung..haaa..tak kuasa nak bahagi2...yang neh sesuai la...tak banyak mana...cukup makan satu family...tuh ada sikit lagi balance pas breakfast tadi, saya simpan dalam bekas kedap udara...leh makan untuk minum petang neh..

Saya dapat resepi dari allrecipe. Actually dia tak ada letak chocolate chips pun...just cranberry sahaja, tapi dia guna fresh cranberry, saya cuma ada dried je...biasala saya neh suka menokok tambah...yang lain-lain semua sama sahaja..oooo lagi satu buttermilk tuh saya tak letak habis...sebab saya tuang sikit2...so bila adunan dan lembut saya stop masukkan buttermilk tuh..nanti lembek sangat susah la nak handle.

Makan panas2 dengan butter dan jem sangat la sedappp....

Saya CnP dari site allrecipe je la yer...


Ingredients:-
·         2 1/2 cups all-purpose flour
·         2/3 cup sugar
·         2 1/2 teaspoons baking powder
·         1/2 teaspoon baking soda
·         3/4 cup butter (no substitutes)
·     1 cup chopped fresh or frozen cranberries> saya ltk 1/2cup cranberries & 1/2 cup choc chips
·         3/4 cup buttermilk> saya tak guna kesemuanya

Directions:-
In a mixing bowl combine the dry ingredients. Cut in butter until mixture resembles coarse crumbs. Add cranberries. Stir in buttermilk just until moistened. Turn onto a lightly floured surface; gently knead 6-8 times. Divide in half. Pat each into an 8-in. circle. Cut into eight wedges. Place 1 in. apart on ungreased baking sheets. Bake at 400 degrees F for 15-18 minutes or until lightly browned. Remove from pans to wire racks.

No comments: