Followers

20 May 2011

Soto Ayam


Hari neh ada potluck kat tempat kerja...saya diberi tugas membuat kuah soto...buat kuah dan carik2 ayam saja yer...yang lelain bagi kat depa buat..hehehe...saya tak pernah masak soto neh untuk jumlah yang ramai...so saya main agak je la dengan double ehhh...triple resepi yang sedia ada dan biasa dibuat tuh...so dari pagi tadi saya buat la sup soto dengan 3 ekor ayam...(tak de la pagi sangat pun..jam 10 baru nak cari ayam).

Tadi verdict dari yang menjamu selera cakap sedap..ok la tuh...kalau tak sedap jangan suruh saya buat dah...hehehe buat malu jer...disamping tuh saya juga buat dessert..saya pun mencari la kelainan pula kali neh..sebelum2 neh kalau pot luck biasa yang saya pernah buat ialah puding, cheesecake, choc cakes, tiramisu, fruit cocktail trifle..Esok saya bagitau apa yang saya buat tuh...itu pun kalau malam neh saya buat lagi untuk penghuni rumah neh...sebab tadi buat untuk pot luck je...

Resepi yang saya bagi neh untuk 10 orang makan yer...kalau macam saya buat tadi saya triple kan sebab yang nak makan tuh 30+ orang. Pic yang saya letak neh tak ada banyak aksesori dia...maklum la..yang lain tuh seperti pegedil, suun, kacang goreng, taugeh..orang lain yang sediakan...

Bahan-bahan:-
Sup
1ekor ayam, dicuci dan dipotong 4 kemudian direbus di dalam 1.5 liter air  
*5biji bawang besar
*10 ulas bawang putih
*2 inci halia muda
*1 inci lengkuas
*2 batang serai
*1 peket rempah sup Adabi
*1 paket rempah kurma Adabi
*2sdb sudu besar ketumbar
*2sdb biji lada hitam, dititik
*1sdb jintan putih
*1sdb jintan manis
 *2 biji buah keras
5 liter air
1cwn santan pati santan
 Gula dan garam
daun sup dan daun bawang dipotong kasar
bawang goreng

Bahan Untuk Tumis:-
minyak
1 batang kayu manis
2 kuntum bunga lawang
4 biji buah pelaga
6 kuntum bunga cengkih
2btg serai dititik

Cara-cara:-

Kisar semua bahan bertanda * sehingga halus
Panaskan minyak dan tumiskan kulit kayu manis, bunga lawang, buah pelaga cengkih dan serai.
Kemudian masukkan bahan kisar dan biar sehingga terbit bau
Masukkan ayam yang telah direbus dan stok ayam tadi bersama dengan 5 liter air.
Masukkan santan,garam dan gula. Didihkan sebentar.
Tutup api dan angkat ayam kedalam penapis, carik2 ayam kemudian masukkan tulang kedalam kuah sup semula.
Masukkan daun bawang, daun sup dan bawang goreng, didihkan sekali lagi. 
Tutup api dan boleh la dihidangkan.

6 comments:

Sizuka said...

Mak Qis,

Iman and Iffah suka sangat makan soto! tapi mama dia org sangat malas nak masak :D

tun_telani said...

tak tido lagii ke tuu? hihi.. lambatnyer meng-n3 =)
sedap laa nmpk soto tu. tun kalu raya kat johor, sure ada soto ni masa raya 1st. plg malas bab nk wat begedil tu. hehe

fynn said...

shidah..akak pun malas jugak buat...setahun ada la 2 kali buat tuh pn kalau ada event apa2....anak2 akak pun suka makan...

fynn said...

tun...akak memang selalu tido lewat... baru nak hapdet pasai baru balik kerja...johor memang la tempat soto hehehe....kalau tadak pegedil x best kan...

Hanim Benziane said...

Mak Qis, sedapnya soto...dah lama tak buat

anymz said...

sedapnya soto..pebret akak ni mak qis.ada lagi tak tu?