Followers

25 May 2011

Kari Sotong

Pagi2 selepas subuh dah keluarkan sotong, rendam sesiap..lagipun sotong belum dicuci lagi...semalam memang tak sempat ..balik dari pasar, masak pastu siap2 pergi kerja...

Memang tak ada idea lagi nak masak apa...terus on lappy dan surf la blog kengkawan...naseb baek la terjumpa satu resepi yang belum pernah buat...maksud saya pernah buat tapi lain sikit rasanya...yang neh kari sotong ala2 kat nasi kandar tuh..memang sebiji macam rasa tuh..selalu saya buat kari sotong..mcm kari lain yang kuah tak pekat sangat dan letak santan lebih...yang neh rempah dia lebih.santan sikit je...Tadi saya buat 1kg sotong, so saya doublekan bahan-bahan.

Terimakasih banyak2 pada Nuridah...akak memang puas hati dengan resepi neh...

Ok..saya CnP je dari blog Nur yer...


Bahan-bahan:-
500gm sotong dicuci bersih dan buang segala kotoran
1 biji bawang merah dihiris nipis
3 biji bawang putih dicincang halus
1/2 inci halia dihiris nipis
4 sudu makan  rempah kari ikan dijadikan pes 
1 sudu teh serbuk cili
1 sudu teh  serbuk kunyit
1 sudu teh biji sawi
secukup daun kari
2 sudu makan santan kara
1 biji tomato di belah empat
1 batang serai dititik
2 batang cili hijau dibelah tengahnya
minyak untuk menumis

Cara-Cara:-
1. Panaskan kuali dengan api yang sederhana. Masukkan serai, biji sawi dan tumis sebentar.
2. Masukkan cili hijau, daun kari dan tumis hingga naik aromanya.
3. Masukkan bawang putih dan tumis hingga wangi, masukkan bawang merah dan biarkan layu sedikit.
4. Masukkan pes kari, serbuk kunyit, serbuk cili dan kacau rata.Perlahankan api dan biarkan ia pecah minyak
5. Masukkan santan dan kacau rata.
6. Masukkan sotong, kacau rata dan biarkan sotong masak sebentar saja. 

4 comments:

Nuridah said...

Assalamualaikum dan salam kenal dari Nur....terima kasih sudi singgah keblog Nur yg tk seberapa tu...hehe...terima kasih kerana sudi cuba resipi sotong dari Nur ya...alhamdulilah jika menepati citarasa akak ya.Kalau kat rumah Nur sorang yg sungguh2 perhabiskan sotun sampai juling mata nk habiskan sotun...sib baik nur suker sotun...hehehe.

Naz said...

Alamak sotongggg... peberet ni.. Bestnye..ada bnyk kuah..

norlie said...

teringin nak try la...

ady said...

as-salam
sedapnye kari sotong npk sungguh menyelerakan...

btw thank you so much for your birthday wishes...