Followers

29 May 2011

Puding Peach


Warna hijau la pula puding neh..sebab dok  kat rumah orang kan...depa neh mana ada stok pewarna berjenis2..so make do with what ever yang ada jer la...usually saya letak warna kuning then tepung kastad pun tak ada..saya pun terlupa nak membelinya semalam masa keluar gi Carrefour..saya cuma ingat serbuk agar-agar dan peach saja...so warna hijau je la...tuh pun dah separuh habis depa makan..

Lagi satu..mould neh saya guna silicon baking punya..yang tuh je yang ada pun...hehehe...kecik2 comel jer...ada 3 jenis...tapi saya guna dua je la...dah keluarkan puding..rasa macam comel je bentuk tuh..

Resepi simple saja...yerla..guna apa yang ada jer kan...

Bahan-bahan:-

10gm serbuk agar2
1cwn gula
31/2 cwn air
1cwn susu segar
2 kuning telur
1sdt esen vanilla
buah peach dalam tin secukupnya

Cara-cara:-
masak air bersama serbuk agar2 dan gula sehingga mendidih dan gula hancur.
telur dipukul sedikit bersama susu dan esen vanilla.
masukkan kedalam agar2 dan biarkan mendidih sekali lagi.
tutup api dan tuangkan kedalam acuan yang telah diletakkan buah peach.
sejukkan dan boleh dihidang bersama sos kastad atau aiskrim.

4 comments:

EmbunRosaliza said...

Cantik puding peach kler ijau ni..sejuk mata n sejuk tekak akk ni

fynn said...

tuh la..bdk2 neh cantik2 baru nak makan...

kak..semalam saya buat jus strawberry campoq cherry campoq low fat milk...neh kes tgk manggo juice akak tuh laa...sedappp...sejuk je masuk perot

Gee said...

mak Peah suka bebeno Pudding comel nih sekali makan Ngap ngap...aduhai panas2 gini makan pudding sejuk mmg menyelerakan...

fynn said...

betoi mak peah...x payah sebuk2 nk gigit.masuk seketoi seketoi dalam mulut tuh kan..hehehe