Followers

21 May 2011

Blackforest Triffle



Ini la yang saya buat untuk potluck yang saya bagitau semalam...tapi neh buat lain malam tadi sebab penghuni rumah neh pun nak makan jugak...trifle neh pada saya lebih kepada tiramisu...dan dah tentu la sangat sedap..resepi neh dah lama saya simpan..biasa la kalau tak membelek kat folder tuh memang tak ingat...ambek dari blog blogger famous yang dok kat Australia nuuu...Cik Puan TTM...

Ada tak saya tweak?? ermm ada la sikit...hehehe..tuh yang tabur2 almond or any nuts atas cream cheese tuh saya tak letak...tak ada stok..saya ganti dengan chocolate rice and chips jer...TTM rajin dok parut choc bar...saya malas...hehehe...

Siapa nak try boleh la ambek resepi neh..memang sedappp dan masa potluck semalam..yang tuh la licin dulu...tak dan nak tengok second round...cleared...

TQ TTM for sharing the recipe..saya CnP je neh...

Bahan-bahan:-
Lapisan pertama

Kek Coklat > saya buat super moist eggless choc cake

-Potong kek kecik2 dlm 3cm..susun dlm bekas.

Lapisan kedua
2 x 415g cans stoneless black cherries in syrup
1 1/2 tbsp air panas
2 tsp gelatin

Cara-cara:-
- asingkan 1 1/2 cwn syrup dlm mangkuk.
- campur air panas dgn gelatin, kacau hingga larut.
- campur dlm syrup. Kacau sebati
- Tuang atas kek
- tabur semua cherries.
- sejukkan dalam peti ais selama 30 minit


Lapisan ketiga

2/3 cawan tepung jagung
1/3 gula kaster
2 1/2 cawan susu segar
200g dark chocolate

Cara-cara:-
- campur tepung jagung dengan gula dlm periuk
- tuang susu perlahan2 sambil kacau.
- Masak dengan api sederhana hingga kental. tutup api.
- masukkan dark chocolate, kacau sampai larut.
- Tuang atas lapisan kedua
- sejukkan selama 15 minit

Lapisan keempat
(yang neh saya buat separuh..tuh pn dah banyak..korang tengok la ketinggian lapisan tuh...tebal sgt pun leh jadi muak)

2 x 250g packet cream cheese > saya guna 250gm shj
1/3 cawan gula > saya letak 1/3 cwn gula aising
300ml thickened cream> saya guna 150gm whip cream

Cara-cara:-
- pukul cream cheese dengan gula hingga smooth.
- masukkan thickened cream. Pukul hingga sebati.
- tuang atas lapisan ketiga. tutup bekas.
- sejukkan 4-6 jam dlm peti ais
- Taburkan dry-roasted almonds atau hazelnuts dan chocolate. 

8 comments:

AwesomeAkmal said...

Salam fihan:)
Ohh..ohh..INgatkan ada lagi, ingat nak la tapau sikit..
thanks sudi cuba resepi ni:)

Unknown said...

dengan muka x malu..mintak sikit..

tun_telani said...

^O^.. sedapnyer!!!!!!!!!! dh terminitik air liur nengok..

TopsyTurvyMum said...

Hehe..
keluar heatblast plak...account si adnan tu lupa nak tukar..

fynn said...

TTM..abes suda...benda2 gni memang laju je...

fynn said...

norlie...bkn x sudi nk bg..abes dh...hehehe

fynn said...

tun....memang sedap pn..try la...sure x menitik air lioq dh...

fynn said...

TTM...akak dh agak dah...hahaha